WARGA SCP

Jumaat, November 18, 2011

LGB&GR : MENIKMATI BAYU LAUT CINA SELATAN


Lepas puas bercebor ,naik atas salin track suit pula dan aku ajak Mak Itam ke tepi pantai untuk menikmati tiupan bayu Laut Cina Selatan di petang hari yang sungguh mendamaikan.

Aku galas sekali beg DSLR aku dan juga tripod kerana ada beberapa foto yang terpaksa guna tripod yang aku dah terbayang dari segi angle atau komposisinya . Mak itam mcm biasa bawa buku novel untuk dibaca di tepi pantai sementara aku layan dslr aku.


Kelihatan beberapa pengunjung sedang mandi manda di tepi pantai . Ombak ketika ini tak berapa kuat. Namun aku pesan dengan kakak dan abang agar hanya main di gigi pantai sahaja.

Maklumlah , musim tengkujuh baru bermula dan kelihatan bendera merah tepi pantai pun dah dinaikkan.Akhirnya mereka berdua ke kolam renang meningalkan kami berdua menikmati bayu petang Laut China Selatan.

Aku terjumpa sebatang kayu balak tersadai di tepi pantai. Nampak macam takde apa2 nilai seni pun , tapi sebenarnya aku dah nampak dan terbayang jika kita pandai mengolah komposisi serta settingnya, pasti fotonya nanti akan menceritakan disebaliknya.

Begitulah juga dengan kehidupan kita hari ini yang penuh dengan pancaroba. Kita harus bijak mengolahnya tetapi suruhan Allah jangan sesekali kita tinggalkan manakala larangannya pula kita hindari.

objek yang sama , tapi setting berbeza

puas aku beralih kiri kanan dengan tripod

Pasang tripod dan hampir 20 minit juga aku dok mengadap batang kayu balak ni hinggalah aku benar2 puas hasilannya. Tapi aku bukan jurugambar profesional namun aku ada sedikit ilmu dan idea bagaimana nak mengolahnya agar kelihatan cantik dan berseni.

Ingat nak buat teknik "long exposure" tapi ND Filter takda pulak . Takpa lah, lain kali . Insyallah







4 ulasan:

  1. tengok kayu hanyut tu 3-4 angle, lama² nampak macam lintah lapar

    BalasPadam
  2. Berapa bayar kat 'model' tu... he he

    BalasPadam
  3. kog

    hehehe lintah lapo ke kog yg lapo hehe

    BalasPadam
  4. che mid

    model free kak hehe

    BalasPadam