WARGA SCP

Sabtu, Oktober 23, 2010

DI MANA BUMI KU PIJAK, DI SITU LANGIT KU JUNJUNG

ALHAMDULILLAH

30/11/1989
6.00 ptg

aku menjejakkan kaki di bumi bertuah ni , dengan menaiki motosikal beroda dua, bukan roda tiga yg buat angkat barang tu.

Masa tu aku pemegang lesen agong "L" motosikal , jadi kenalah gantung "L" didepan dan belakang motor tu. Tapi aku sembunyi2kan sikit "L" tu heheheheh, malu

Setiba aku di pekan HC yang boleh diibaratkan mcm pekan koboi masa tu, aku meneruskan perjalanan ku ke hujung Malaya ke tempat yang aku sendiri tak pasti wujud atau tidak kerana kiri kanan suasananya sama je dengan hutan dan pokok yang menghijau.

Minyak motor terus ku pulas tanpa menghiraukan adakah aku akan sampai ke destinasi yang tak kujung2 menjelma . Aku hanya berpandukan pada "signboard" jalan je


cantik dan mendamaikan
persekitaran sekolah ni

22/10/2010
4.00 ptg

Suasana persekitaran 21 tahun lepas di kawasan ini masih sama dengan rimbunan hutan dan pokok yang tidak berubah . Namun yang berubah adalah takdir ku yang ditentukan oleh Allah . Allah yang merubah dan membuka pintu rezeki ku dari tidak punya apa2 sehinggalah sekarang , berubah segala-galanya.

Aku cukup sinonim dengan persekitaran sekolah2 di sini kerana aku banyak berurusan dengan mereka . Sehinggakan aku cukup mahir dengan selok belok pentadbiraan sekolah . Akibatnya, ada di antara kalian yang selalu berteka-teki yang aku seorang guru besar . Tekaan kalian meleset sama sekali hehehehehe
Aku cuma berbadan besar je, heheheheh

Guru Besar dan Pengetua sering bertukar, namun aku tetap setia di sini mencari rezeki selagi diizinkan Allah.


aku dah tak larat angkat kertas ni
sakit pinggang wooooo

Semalam aku berkunjung ke sebuah sekolah menengah untuk menyelesaikan satu urusniaga yang jaraknya boleh tahan juga bersama staff ku . Jarak 40 km dari premis perniagaan ku yang memakan masa hampir 40 minit juga tidak ku rasakan. Sebenarnya lama juga aku tak ikut pekerja ku .

Perjalanan semalam mengimbau kenangan ku semasa aku mula2 menceburkan diri dalam arena ini. Masa tu aku masih kuat lagi. Setakat kertas ni 40-50 kotak, selamba je . Hanya peluh menjurai-jurai je menemani ku ketika itu kerana aku masih baru memulakan menceburi bidang perniagaan ni dan tidak mampu menggajikan pekerja. Demi "survivor" ku ketika tu , aku lakukan semuanya seorang diri.

saujana mata memandang

kiri ke hutan, kanan ke bandar

Jatuh bangun dalam perniagaan adat biasa. Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai. Kalau takut perut buncit, jangan minum air banyak2.(untuk org lelaki) kalau org pompuan pula kalau takut perut buncit, jangan gatal nak berlaki dan lagi satu kalau takut terkencit-kencit , jangan makan julab.

Persimpangan ini mengembalikan semula ingatan ku bahawa ke kiri penuh ranjau, ke kanan penuh duri . Takkan aku nak terus kedepan pasal takde jalan , bukit dan hutan kat depan tu .

Namun untuk berjaya, ranjau dan duri harus ku hadapi. Baru terasa pahit dan manisnya sebuah kehidupan dan perjuangan harus diteruskan .

Akhirnya persimpangan yang ku pilih ternyata tepat dengan izin Allah jua . Namun sebagai manusia dan insan yang kerdil , aku berpegang kepada semua ketentuan Allah . Semuanya hanya pinjaman , tiada yang kekal melainkan Allah jua.

Selagi hayat dikandung badan, aku akan terus berusaha , berdoa dan bertawakkal agar kehidupan ku dan keluarga sentiasa disinari kebahagiaan di dunia dan di akhirat.

Di Mana Bumi Ku Pijak,
Di Situ Langit Ku Junjang
Namun aku takkan sekali-kali makan julab
pasal aku tak mahu terkencit-kencit macam 40 tahun dulu

pengerang lagi 46 km
sg rengit32 km
belunkor 31 km
pilihlah mana yg berkenan

persimpangan ke kawasan pantai Desaru dan Tanjung Balau

nak pi Singapore naik feri boleh dari Belungkor ni

10 ulasan:

  1. semoga terus maju ... keje gomen macam ni lah aje...syukur apa yang seadanya...nak cebur macam Pak Itam dah pilih macamni...harungi lah jugak sampai masa - berhenti lah dia.

    BalasPadam
  2. cikgu SAK

    betul tu cikgu, apa2 pekerjaan pun kalau kita lakukan dgn keikhlasan hati , insyallah dunia akhirat kita dapat

    mulia kerjaya seorg guru krn memberikan ilmu yang bermanafaat dan berguna sehingga akhir hayat

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum CR...

    itu lah dinamakan hidup dan kehidupan...

    berusaha , berikhtiar , berdoa dan bertawakkal...

    apa2 pun hidup mesti diteruskan.

    BalasPadam
  4. waalaikumsalam kak ummi

    betul tu kak
    semuanya datang dari Allah yg merencana hidup kita sejak azali lagi

    namun kita sebagai manusia mesti berusaha,berdoa dan bertawakkal

    redha akan segalanya qada dan qadar

    BalasPadam
  5. Salam Pak Itam,

    Alhamdulillah, dengan izin Allah rezeki Pak Itam datang mencurah-curah. Semoga Pak Itam sukses & berterusan suksesnya. Amin

    BalasPadam
  6. waalaikumsalam ibu

    alhamdulillah, semuanya dari Allah jua

    terima kasih atas doa ibu

    BalasPadam
  7. semoga pak itam terus maju & mendapat rezeki yang melimpah ruah...:))

    BalasPadam
  8. salam kak nab

    semua dari Allah jua
    alhamdulillah

    saya terima seadanya

    BalasPadam
  9. Salaam Pak Itam,

    eh bukan ker Pak Itam guru besor sekolah jenis kebangsaan (T) Kongostan yang ditukar ke Malaya di bawah Program Pertukaran Pengetua Antarabangsa?
    Tak nak ngaku pullokk...ekekeke ;P

    peace

    BalasPadam
  10. waalaikumsalam kak chik

    hehehhe

    pak itamkan cikgu saari hehehe

    BalasPadam