WARGA SCP

Isnin, Julai 08, 2013

FINAL FA CUP 2013 : SEMINGGU KEDAI TAK KASI RESIT

ALHAMDULILLAH

Aku bawak backpack aku kali ni . Masa semi final hari tu , aku ambik gambar pakai ipong je. Semasa melepasi pintu pagar tadi nak masuk stadium, pakcik RELA tu tanya apa dalam beg, aku kata keperluan kamera , nasi lemak sebungkus dan dia kata ok je.

Aku bawak 2 lens hari ni. Satu UWA 18-200 mm . UWA tu maksudnya Ultra Wide Angle dan memang sesuai untuk dapatkan gambaran keseluruhan bila kita gunakan di 18mm dan kalau nak zoom dia boleh zoom hingga 200 mm . 

Lagi satu aku angkut jugak telezoom 70-300 mm aku yang lama aku tak guna . Karang lama tak guna , takut dia jammed pulak hehehe


Kedua-dua lens tu ada kegunaannya tersendiri. Tapi kalau dapat lens yang gedabak tu lagi best . Lepas puluhan shots juga gunakan lens 18-200mm, aku mulalah godek pelan-pelan tukar ke telezoom lenns 70-300 . Nak tukar lens ni dalam keadaan ramai sesangat dan sesak perlu berhati-hati kerana nak kena bukak lens yang kat dslr dan masukkan lens lagi satu.

Silap hari bulan jatuh lens tu, habislah lingkup

Jadi aku terpaksa kepit dua-dua peha aku . Kata bebudak kena kemutlah dua2 peha tu macam pengantin tengah nak bersanding. peha tu aku jadikan alas sementara proses pertukaran lens tu kena lakukan dengan sepantas mungkin kerana ditakuti habuk masuk dalam DSLR tu .

Alhamdulillah,
Semua dapat dilakukan dengan izin Allah jua . Dah pakai telezoom, apa lagi terus aku bedek hingga maksima 300mm dan dapatlah aku tembak silhouette tu sementara mentari tengah remang2 nak turun di sebelah tempat duduk paling atas ke seberang sana.












Perlawanan akan bermula sebentar lagi dan pemain mula masuk ke dalam stadium untuk diperkenalkan kepada tengku Mahkota Kelantan yang menjadi tetamu terhormat malam tu . Jurufoto rasmi dok sibuk malam tu untuk dapatkan foto terbaik manakala jurufoto cabuk macam aku hanya menembak dari jauh je dan gunakan segala sumber yang ada .

Jap lagi aku nampak kelibat Jakelin Viktor dok tengah padang . Rupanya dia dijemput untuk menyanyikan Lagu Negara ku . Patutnya Jakelin nyanyi sesama aku, tapi aku kata malas nak turun pasal tangga penuh dengan penonton yang tak dapat tempat duduk walaupun mereka mempunyai tiket.

Ni yang menghairankan aku kerana tiket dijual ikut tempat duduk , tapi macammana aku lihat hampir 3-4 ribu jugak tak dapat tempat duduk dan terpaksa duduk kat atas tangga dan jugak kena berdiri keliling penghadang di tingkat atas .

Aku lalu cakap kat Jekelin, kau nyanyi sesorang le kat bawah tu.
Jakelin macam nak nangis pasal tak dapat nyanyi sama aku yang menjadi idolanya  hehehe







Jekelin Victor

foto ni kalau bahasa kamera agak soft
tu dah henjut sampai habis 300mm kat lens

Habis je Jakelin nyanyi lagu Negara ku, penyokong JDT depa buat acara sendiri macam kebiasaan nyanyi Lagu negeri Johor  dan habis je lalu terus baling kertas tu ke bawah sebagai memeriahkan suasana .Kalau kalian nak tahu, tu kertas yang cashier guna kat supermarket dan kedai2 tu. Masa baling ke depan, hujung kena pegang dan yang berat akan meluncur ke hadapan lalu lepaskan je. 

Memang happening dan meriah sungguh yang hanya berlaku kat sebelah tempat duduk JDT . Aku rasa dalam seminggu lepas final ni, kalau beli barang kat supermarket , pasti tak dapat resit pasal semua stok kertas resit dah habis dok baling kat stadium hehehe






2 ulasan:

  1. Salam bapak. Kepit jangan tak kepit, kalau jatuh lens mahai tu, menangeh tak berlagu, huhuu..

    Kesian Jekelin nyanyi sorang2 kat bawah. Takpa, bapak nyanyi dalam hati sama dia di ataih.

    Tu diaaa baling ketaih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam ciku

      hehehe kalau jatuh , berderai le jawabnya
      tu kalau kat sekolah buat sampah mcm tu, kena titik tangan hehehe

      Padam