WARGA SCP

Selasa, Julai 16, 2013

PART 45 TANAH SUCI MAKKAH : WARNA-WARNI KOTA MAKKAH

  بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم
ALHAMDULILLAH


Pasti hari-hari mendatang ketika ini sehinggalah kerja-kerja pembesaran bahagian dalam Masjidil Haram yang dijangka siap dalam 3-4 tahun juga menyebabkan kuota bukan sahaja kuota mengerjakan umrah , malah kuota mengerjakan haji bagi semua negara termasuk Tanah Melayu dikurangkan sebanyak 20 % .


Kalau kebiasaannya negara kita dengan kuota sebanyak 28 000 jemaah setahun bagi musim haji, maka kini hanya 22 400 sahaja jemaah yang dibenarkan setelah dipotong 20% dari kuota yang ditetapkan. 

Itu belum lagi tolak kuota yang telah "dicop" menteri itu menteri ini, kerajaan negeri ,kuota pengendali haji swasta,  tok penghulu dan macam-macam lagi menjadikan kuota sebenar bagi yang setia menunggu giliran semakin mengecil entah-entah dalam 2-3 ribu je.



Bagi musim umrah Ramadhan ini juga, kebiasaan visa umrah dikeluarkan untuk penuh sebulan ramadhan, tapi kerana masalah tempat yang terhad, maka visa umrah bagi bulan Ramadhan ini hanya dikeluarkan untuk 14 hari sahaja berbanding kebiasaan sebulan bagi bulan Ramadhan.

Manusia hanya merancang , Allah yang menentukan. begitulah hukum alam yang telah ditetapkan oleh Allah. Kalau masa zaman datuk nenek dan ibu bapa kita dulu , masa tu kesusahan dan kepayahan yang mereka alami adalahlah dari segi pengangkutan.



Masa tu hanya belayar dengan kapal laut berbulan lamanya. Masalah untuk mengumpulkan wang yang mencukupi untuk membayar segala kos juga menyebabkan mereka menjual ternakan atau tanah kebun untuk melengkapkan rukun islam ke 5 itu walaupun ketika itu kosnya rendah , tapi nilai wang seribu dua masa tu kalau sekarang tak sama .

Namun ketika itu tak ramai yang benar-benar berkemampuan tak kira dari negara mana pun  menyebabkan ketika itu kota Makkah tak sepadat macam sekarang di mana ramai orang yang berkemampuan untuk pergi ke sana sekarang, tapi masalah besar ialah ketidakmampuan kota Makkah untuk menampung jumlah jemaah yang begitu ramai berbanding zaman tok nenek kita dulu.



Oleh itu,pemerintah bagi 2 kota suci itu telah mengambil langkah-langkah drastik sejak beberapa tahun yang lalu bermula dari tahun 2007  lagi hinggalah sekarang menjalankan pembangunan demi pembangunan bukan saja sekitar kota Makkah , tapi Masjidil Haram juga tidak terkecuali.

Insyallah,
Semua untuk keselesaan, kemudahan dan kesejahteraan tetamu-tetamu Allah juga dan moga segala usaha tersebut berjalan dengan lancar dan dalam kerahmatan dan perlindungan Allah.


Perubahan demi perubahan kota suci Makkah terus berlaku sejak zaman Nabi Allah Ibrahim lagi hinggalah ketika ini yang mewarnai Kota Suci Makkah .







6 ulasan:

  1. Wah nampak cantik warna-warni kota Mekah ini melalui gambar ini. Ada merah, ada hijau ada biru. Kalau putih semua tentu susah nak cam kawan-kawan atau keluarga sendiri, kan.

    Saya juga akan menulis tentang Mekah tak lama lagi, insyaAllah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah kak

      hari tu kan akak baru pergi, masih bau tanah haram lagi

      Padam
  2. Alhamdulillah. Jazakillah to you brother for updating us what's happening in Makkah with your most interesting photos and informative facts. My last visit to Makkah & Madinah was last year from the U.S.. Alhamdulillah. My duah that will not be my last visit.

    Rindu Makkah and Madinah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah

      Panggilan "brother" dan "sister" sinonim sesama islam tapi berlainan bangsa dan budaya apabila berada di negara barat membuatkan rindu pulak dan gatal tapak kaki nak pegi travel ke sana hehe

      Moga rindu kita semua ke atas dua tanah suci Makkah dan Madinah tak pernah padam dan dijemput lagi dan lagi menjadi tetamuNYA

      Insyallah

      Padam
  3. Tanpa NamaJulai 17, 2013

    SubhanAllah....AlhamduliLlah.....Allahu akbar.

    BalasPadam