WARGA SCP

Selasa, April 06, 2010

BEBUDAK JANGAN MAKAN KEPALA IKAN


entah ikan apa, aku pun tak tahu hihi


kerabu mangga


Teringat kecik2 dulu , kalau masa makan kalau ada kepala ikan, mesti arwah ayah ku berkata,

"bebudak jangan makan kepala ikan, tak bagus. Orang tua takpe "

Jadi kami yg bebudak makan isi je .

Mungkin ada sebab musababnya kesan dari makan kepala ikan ni .Kata orang , kalau makan kepala ikan mudah pelupa. Namun tiada kajian saintifik yg khusus untuk membuktikannya.

Bagi bebudak tahfiz al quran, mmg pantang besar kalau makan kepala ikan ni.

Cerita kepala ikan ni, kalau makan mmg tak toleh depan belakang bila mengadapnya . Ada beberapa kepala ikan yang kalau makan , mmg menyelerakan .

Antaranya kepala ikan merah, kepala ikan mayong dan kepala ikan jahan . Kerana popular nya , maka banyak restoran2 yg menyediakan menu "KARI KEPALA IKAN" atau "KEPALA IKAN ASAM PEDAS " sebagai menu.

Kepala ikan yang paling aku minat ialah kepala ikan mayong masak asam pedas. Tu yang kalau makan sampai keluar peluh dari dahi menitik masuk pinggan hehehe

"Nyorottttt,srutttttttt kepala ikan di sedut, sib baik tak sedut pakai straw atau getah paip hehehe

Patutlah dedulu , mereka tak kasi bebudak makan, pasal nikmat makan kepala ikan ni toksah cakap le hihihi

Kalau nak jadi pelupa pun, dah tua2 takpe

Asal jangan lupa suruhan dan larangan Allah, jangan lupa anak bini dan jangan lupa no. pin kad ATM sudah le

hehehehehehehe

20 ulasan:

  1. Salam pak itam,

    Masalahnya kepala ikan tu ler paling best... huhhu

    BalasPadam
  2. Salam..


    sampai Melaka pi cari Restoran Kepala ikan haji Isenin...fuuuh popular loor...

    laa mesti terliur speaker Mekah tu...tapi nk habaq speaker Mekah hari ni demam kuat dia...kita doakan dia ek.sian dia sorang2 kt sana....

    BalasPadam
  3. Salam CR,

    kepala ikan kembong goreng paling best. abis lcin semunya

    BalasPadam
  4. Salam Pak Itam...

    sedap tuh.. nyum nyum.. terasa nak pi cari kari kepala ikan pulak heheheehe

    BalasPadam
  5. salam from Makkah...


    ASAM PEDAS LAGI.....
    BERTAMBAH LAH LAGI DEMAM KU INI...



    WASLAM

    BalasPadam
  6. salam pak itam,

    memang budak2 tidak digalakkan makan kepala ikan...begitu juga budak2 tahfiz tu...ianya boleh menyebabkan 'lupa'...bukan lupa diri, tapi lupa akan apa yang dihafal atau dipelajari.
    tapi, kak nab makan jer...hahaha!!

    BalasPadam
  7. Salam Pak Itam..

    Dush! serangan asam pedas lagi uhuk!
    Kesian kat CL hikhik demam le lagi dia..

    Owh patut laa org2 tua tak bg makan kepala ikan rupanya utk depa eks hihi..tp sampai laa nie mmg sy tak makan kepala ikan..makan isi je hihi

    Menangis kucing kalo tengok ikan tue tak tinggal saki baki..semua dari kepala ke ekor licin kena makan hihi..cian kucing hihi

    BalasPadam
  8. tumpang lalu sat...

    CL,

    tak yah fikirkan asam pedas tu...rehat cukup2!! makan ubat..kepala2 tu nanti bikin kapla lagi fening maa...

    BalasPadam
  9. Salaam Pak Itam,

    *sllrrrpp* kecoq ayaq lioq tengok kerabu mangga tuh!

    kak chiq dari zaman bebudak sampai ke tua ni tak makan kepala ikan... tapi pelupa gak...hmmm (mudah2an tak lupa diri...)


    VpeaceV

    BalasPadam
  10. salam tikah

    tulah masalah dan problem yg sgt beso kan hehehe

    anak dara jgn mkn kepala ikan , tak baik hehehe biar org tua je yg makan hihi

    BalasPadam
  11. salam cm

    heheh cm pun minat kepala ikan ye

    pak itam dh sms kat tuan speaker kita tadi , suruh makan ubat

    BalasPadam
  12. salam az

    kalau saya kepal ikan kembong goreng sekali ngap je , heheheheh

    BalasPadam
  13. salam bung nazir

    hehe bung kan sdg menyelam di tgh kota raya hehe

    pi lah cari, manyak kepala ikan kat kedai mamak tu hehehe

    BalasPadam
  14. salam cl

    jgn lupa mkn obat tau dan have a good rest , nanti dh baik, pak itam belanja asam pedas kepala ikan, cakap je nak ikan apa, jgn jaws dgn dolphin udah le hehe

    nampak gaya beberapa versi asam pedas ku terpaksa disimpan dulu demi sahabat ku ini hehehe

    BalasPadam
  15. salam kak nab

    kita ni rasa nak makan, kita makan je kak nab hehehe

    BalasPadam
  16. salam syima

    dgr pesan org tua2 hehe
    naak dara jgn makan kepala ikan tau, hehehe
    biar org2 tua je yg makan hehehe

    BalasPadam
  17. salam kak nab

    betul tu, krg pasal kefala ikan buat kefala cl lagi fening hehe

    BalasPadam
  18. salam kak chik

    so, moral of the story, makanlah kepala ikan ni hehehe

    kalau makan takkan lupa ayat yg nak diterjemahkan kot hehe

    BalasPadam