WARGA SCP

Isnin, Julai 18, 2011

ISTANBUL : TOPKAPI PALACE - memasuki kawasan istana



بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم dan Selamat Sejahtera
ALHAMDULILLAH

Tiket masuk ke kawasan istana dan muzium Topkapi Palace berharga TL 20.00 seorang tapi kami tak keluarkan duit dari poket sendiri kerana semua dah termasuk dalam pakej dan "all in".

Aku pun congak2 dari pemerhatian ku melihat ramainya umat pagi ni didarabkan dengan TL20.00, mau ratus ribu TL sehari kerana pada jangkaan ku , sehari berpuluh ribu jugak pengunjungnya.

Kelihatan kanak2 entah dari negara mana pun ramai di sini, hari tu kebetulan aku pakai baju singlet pagoda ada bendera jepun dan siap tulisan Japan lagi, kanak2 tu asal jumpa kau asyik sebut "arigato,arigato" hehehe

Rupanya minta aku rakamkan foto mereka masuk surat khabar jepun, nilah antara gambar kanak2 tu yang sempat bagi posing baik punya kat aku untuk dipotretkan.



dok tunggu pintu gerbang bukak


Nak masuk ke bahagian dalam, kelihatan pegawai2 mereka yang segak berpakaian semacam polis pula di lapangan terbang sibuk scan beg2 yang dibawa serupa masa nak "check in" ke ruang menunggu sebelum terbang.Setiap individu pula kena lalu bawah pintu khas pula .

Bagus juga mereka lakukan langkah2 keselamatan macam ni, mana tahu ada pengunjung bawak cencaluk ke, budu ke , tempoyak ke hehehe


2 menara di pintu gerbang masuk

inilah rupa sultan mereka dulu


Inilah keseluruhan gambaran kompleks Topkapi Palace ni yang pada pandangan ku sungguh besar dan luas sekali yang menempat Sultan2 dari zaman pemerintahan Ottoman dahulu.

Dan paling istimewa, Topkapi Palace ni terletak di kawasan yang tinggi dan permandangannya di satu bahagian menghadap ke arah selat Bosphorus .

kawasan pintu masuk dengan kemudahan mengimbas beg serta individu


4 ulasan:

  1. Assalamualaikum Pak Itam

    luas kawasan istana tu
    1 hari boleh lawat semua ke...

    Wassalam

    BalasPadam
  2. salam pa itam

    memang kelas gambar2 yang diambil

    BalasPadam
  3. waalaikumsalam atuk

    kalau nak perhalusi dan menghayati satu persatu bahan yg dipemerkan mau 3-4 hari hehehe

    kami hanya 2-3 jam je kat dalam tu

    BalasPadam
  4. waalaikumsalam az

    alaaaa , kami budak baru belajar menembak je hehehe

    tak khatam lagi hehehe

    BalasPadam