WARGA SCP

Isnin, Januari 30, 2012

BERKEPALA KACI KITA



ALHAMDULILLAH

Aku dah lama tak pegi pasar tani kat pekan HC kerana dah hampir 2 bulan jugak peniaga ikan tu yang dari Tg. Sedili tak meniaga kerana rasanya bot mereka dah tak ke laut semenjak musim tengkujuh lagi. Nak beli ikan kat pasar HC pun tak berapa seronok kerana ikan beku dia entah dah berapa kurun dalam peti sejuk.

Jadi aku pun tukarlah destinasi ku ke Pasar Tani Larkin . Pasar Tani tu bertempat di padang letak kereta Stadium Larkin atau lebih dikenal dengan Stadium Dato Hj Hassan Yunos.


Lepas subuh aku dah gerak setiap pagi sabtu kerana kalau lambat susah nak dapat parking . Pasar tani dia besar sangat dibuat kira 4 layer. Satu layer untuk segala makanan yg siap di masak mcm kuih muih dan seangkatan dengannya. Satu layer jual ikan2 , sayuran dan daging, ayam . satu layer jual hasil mcm pokok2 dan entah apa lagi dan satu layer lagi jual baju dan pakaian.

Salah satu gerai wajib aku singgah kat situ ialah gerai yang menjual ikan patin, ikan keli, ikan baung serta haruan yang mereka ternak sendiri. Semua ikan tu hidup2 dan depa letak dalam kira besen besar . Berkocak ikan2 tu dan kita tunjuk je mana berkenan.

Kemudian ada 3-4 gerai jual ikan2 laut. Tu yang nampak kepala kaci ni masih segar bugar lalu ku sambar dan mak itam hop pula dan terus masak asam pedas kepala kaci bila balik ke pondok kami.

Alhamdulillah
habis nasi sepinggang setengah hahaha

2 ulasan:

  1. Salam pak itam

    Alhamdulillah...berseleranya tgok gambar asam pedas ikan kaci. Macam mana rupa ikan kaci..tuh

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam shami

      hehehe

      lupa nak ambik gambar ikan tu sebelum di masak hehe

      Padam