WARGA SCP

Jumaat, Januari 06, 2012

KOTA SINGA PART 12 : MISTERI JALAN LAMA , ADA YANG NAK MENUMPANG

ALHAMDULILLAH

Tempohari masa aku ke sini, sempat juga aku naik bas takde bumbung ni mengelilinggi persekitaran Orchard Road . Bayarannya hanya 10 dollar untuk lebih kurang 30 minit. Kalau nak menikmati cahaya lampu yang menerangi Orchard Road, inilah cara yang terbaik berbanding naik kereta. Cerita takde bumbung ni, mungkin masa kami naik, tentu sekali ada yang "menumpang sama" kerana takde bumbunglah katakan.

Dalam jam 11.00 malam juga baru kami beredar meninggalkan Orchard Road melalui Tuas . Tersangkut dalam 1/2 jam juga kerana terdapat kemalangan berhampiran KIK Tuas menyebabkan sebuah kereta plet Malaysia yang melanggar dinding kongkrit tepi jambatan lalau terbakar manakala dua buah kereta plet singapore tak sempat mengelak lalu menyondol sesama sendiri .

Alhamdulillah, masa tu pihak bomba dah siap2 alihkan kereta , kalau baru berlaku, mau 2-3 jam tersangkut.




Melepasi jambatan dan masuk ke lebuhraya di kawasan Gelang Patah, aku berhenti seketika di R&R, cuci muka dulu takut mengantuk lalu berdesup dalam 180 juga krn dah hampir pukul 12 tgh malam juga. Mak Itam dan anak aku dah lelap, aku je kalau lelap sama , karang ke parit.

Tetiba tengah highway yang lenggang, berdenting warning di paparan aku menandakan pintu sebelah kiri mak itam terbuka . Sapalah pulak yang buka tengah2 malam buta ni dalam gelap kat tengah lebuhraya sedangkan sepatutnya dia dah terkunci secara automatic . Aku tanya mak itam , dia kata dari Orchard Road lagi , dia tak buka pintu langsung.

Aku takda syak lain, mungkin ada yang nak menumpang ni kat tengah2 kegelapan malam di kawasan lebuhraya di Gelang Patah tu. Tu yang dia main bukak je tanpa beri salam atau ketuk pintu.Kalau tak rapat dari tadi, pasti warning dgn bunyi sekali keluar "pintu tak tutup,pintu tak tutup....."

Lagi satu dulu kawasan ni memang hutan belantara dan tempat kapalterbang jatuh dulu kat area Tg. Kupang, Gelang Patah.

Alhamdulillah,
Allah sentiasa melindungi kami kerana telah menjadi amalan ku dari dulu, bila naik je kereta kebal, aku dahului dengan doa dulu lalu Ayatul Kursi dan Al Fatihah.

Aku tak panik lalu teruskan perjalanan sampai tol Perling dan berhenti kat tepi , mak itam tolak pintu sebelahnya memang sah bukan tutup tak kuat, malah seolah2 tak tutup langsung mcm ada benda yang bukak pula.

Tutup balik dan aku buat dek je teruskan pemanduan ku kerana aku mahkluk Allah dan benda tu pun mahkluk Allah, jadi tak perlu takut padanya kerana yang berkuasa adalah Allah S.W.T jua

Alhamdulillah





3 ulasan:

  1. Assalamualaikum Tuan, salam tahun baru 2012. Interesting story and lovely pictures always. Keep on writing.

    BalasPadam
  2. waalaikumsalam mieza

    happy new year utk mieza sekeluarga juga

    insyallah, tapi kekangan kerja dan masa akhir2 ni buat aktiviti menulis saya sedikit terganggu

    BalasPadam
  3. v

    bapak tak sempat nak nonton daaa..... hehehe

    BalasPadam