WARGA SCP

Selasa, Januari 31, 2012

INDAH UNTUK DIABADIKAN


ALHAMDULILLAH

Ketibaan ku ke kawasan persekitaran Tg Piai Resort disambut oleh beberapa ekor monyet yang menjadi permastautin tetap di sini. Kelihatan deretan kenderaan memenuhi ruang letak kereta di sini.

Pasti resort Pak Atan ni semalam penuh. Kalau ramai dari kalangan mereka mengusung joran serta batu ladung, aku pula memikul tripod kerana tanpa tripod, agak sukar mengaplikasikan teknik long exposure atau slow shutter.

Sebenarnya takda pun rancangan nak ke sini. Bangun lepas subuh , ilham ke sini digerakkan oleh Allah. Keluar pukul 9 pagi juga, namun sebelum tu aku sempat melencong ke JPO kerana ia kira satu jalan menghala ke Tg Piai. Lepas zohor juga baru keluar dari JPO dan terus ke Tg Piai.




Terus ke restoran di resort pak atan . Kira resort ni dibina di atas air . Jadi dari darat ke resort boleh tahan juga nak kena menapak dan kalau nak ke bilik penginapan yang terletak dihujung sekali, mau 2 KM juga dari darat.

Menu dibuka, lalu memesan tea o ais limau , limau pulak habis, anak mintak carrot susu, carrot pulak habis , senang cerita kebanyakan makanan dan menu ala carte tu kehabisan stok bahan mentahnya . Tentu semalam penginap di resort yang ramai makan di sini kerena nak keluar bukan dekat . Alhamdulillah, murah rezeki Pak Atan.

Pengabis layan jelah nasi goreng cina masuk islam serta sup ayam stail kampung dengan telur mata lembu yang kuningnya dah tak dangdut a.k.a goyang hehehe

Syukur kepada Allah . Sementara pesanan kami sampai, tu yang aku dok dari atas pelantar resort ni melayan jeti usang di sebelahnya .

Bukak tripod, pasang filter dan cari angle yang baik lalu mula menembak .



around 30 second setting for shutter speed

Untuk mendapatkan setting terbaik menggunakan ND Filter ni agak sukar kerana filter ni memang gelap betul cerminnya kerana tugasnya ialah untuk menapis cahaya apabila shutter yang dibuka nanti mengikut saat yang dikehendaki . Jadi kalau lihat kat lubang kamera tu nampak samar2 je macam meraba dalam kegelapan malam yang pekat.

Jadi kena cuba dulu utk 2 atau 3 saat rakaman, lihat samada angle yang dikehendaki dah "masuk secukup rasa" atau belum, kalau tak , kena betulkan lagi kedudukan kamera yang dah melekat kat tripod tu . Selain dari itu, tugas ND Filter ni ialah untuk memperlahankan alunan air atau ombak apabila dirakamkan nanti .

ND filter ni adalah singkatan untuk Neutral Density.
ND filter can be a colorless (clear) or grey filter. An ideal neutral density filter reduces or modifies intensity of all wavelengths or colors of light equally, giving no changes in hue of color rendition.

The purpose of standard photographic neutral density filters is to allow the photographer greater flexibility to change the aperture, exposure time or motion blur of subject in different situations and atmospheric conditions.


Lama tak kecek orang putih , ni nak yang nak kena pi London bulan Jun nanti
hehehe

Kira berbaloilah jugak aku beli filter ni
yang reganya RM295.00
kerana aku suka lihat hasilnya
Insyallah
aku cuba perkemaskan dan mendalami ilmunya yang berkaitan
untuk koleksi peribadi ku dan dapat dikongsi dengan rakan2 ku sekalian.

Terima kasih Allah
kerana sememangnya alam ciptaan Mu sungguh indah untuk diabadikan.

reverse Black & White blend with Dyanamic HDR

gambaran dari atas darat


4 ulasan:

  1. MasyaAllah...indahnya ciptaan Allah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tiada tandingan alam ciptaan Allah

      Padam
  2. aSSALAMMUALAIKUM cr
    Gambar tu cantik2 sgt. Bagus ni ada klas foto, teruskan..
    Sedara saya ke sini, dia pemiant memancing, jadi dia pun memancing ikan dari bilik tidur je.Agaknya dkt resort CR menginap kot!

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam mama ju

      saya tak menginap pun kat situ, just pegi utk ambil gambar je dan balik ke rumah hehe

      Padam