WARGA SCP

Jumaat, Januari 13, 2012

LGB&GR : JODOH PERTEMUAN, AJAL MAUT DAN REZEKI DI TANGAN ALLAH


rezeki mata dengan permandangan yang indah

ALHAMDULILLAH

Keindahan alam ciptaan Allah juga adalah suatu rahmat atau rezeki yang Allah kurniakan pada kita yang mengandungi banyak maksud yang tersurat dan tersirat . Ajal maut, jodoh pertemuan dan apa juga kurnianNYA semuanya datang darinya yang mentadbir seluruh sekalian alam.

Sejak dari bulan disember lagi hinggalah ketika n3 ni ditulis , aku begitu sibuk sekali menguruskan perjalanan hidup dan tidak putus2 Allah mengurniakan rezeki kepada kami . Aku sangat bersyukur kepada Allah dan agar pintu rezeki dan rahmatnya sentiasa terbuka buat kami.

rezeki kucing dengan santapan air kolam renang


Dengan keizinan Allah juga, aku telah dapat menambah beberapa pelanggan baru yang agak besar dari kalangan yang berkaitan dengan agensi kerajaan yang sebelum ini agak sukar untuk menembusinya walupun aku telah mencuba sebelum ini , namun janji Allah itu benar dengan berkat kesabaran aku dan berserah pada Allah setelah aku melakukan pelbagai usaha sebelum ini.

Alhamdulillah
Allah telah buka pintu hati mereka untuk berurusan pula dengan peniaga islam bumiputera macam aku yang satu2nya sahaja sekarang beroperasi disekitar tempat ku kerana faham2 sahajalah, berurusan dengan pihak2 yang berkaitan dengan agensi kerajaan ini memerlukan suntikan modal yang besar kerana pembayarannya lambat kerana peruntukkan yang diterima oleh mereka dari kerajaan lambat sekali tetapi segala bekalan pejabat dan kelas perlu ada sebelum penggal persekolahan bermula . Jadi dari bulan disember lagi macam biasa , segala keperluan mereka telah dibekalkan.

Itulah salah satu puncanya ramai orang2 kita yang kecundang dalam perniagaan berbentuk pembekalan macam ni kerana kekurangan modal pusingan dan akhirnya tersangkut dan mengalah.

Alhamdulillah
Allah masih lagi terus menerus memberikan kekuatan dan ketabahan yang diam tak diam dah berbelas tahun juga dan terimakasih pada isteri ku yang sentiasa berada dibelakang aku diwaktu2 sukar dan senang.



Alhamdulillah
semalam juga "buntat" telah berpindah dari Asrama Sekolah Menengah Agama berdekatan tempat tinggal kami di tepi hutan ke Sekolah Menengah Agama di JB yang satu2nya menawarkan matapelajaran teknikal . Yang paling utama , segala matapelajaran berkaitan agama seperti bahasa arab dll masih ada, begitu juga matapelajaran aliran sains seperti fizik dll serta add math ada dan ditambah lagi dengan aliran teknikal yang sangat diminatinya . Jadi untuk SPM nanti, kalau tak salah aku ada 11 matapelajaran semuanya.

Alhamdulillah
SMKA ni merupakan sebuah sekolah dalam rangking pertama dalam SMKA negeri Johor yang baru2 ini melahirkan hampir 60 orang lebih pelajar dengan keputusan cemerlang dengan 9A dalm PMR baru2 ini.

Siapa tahu satu hari nanti, cita2 untuk menjadi seorang jurutera yang juga memiliki pelajaran agama yang tinggi terlaksana . Paling seronok semalam masa pendaftaran, di sana juga ada kelas tambahan tahfiz yang dianjurkan oleh ustaz2 dan uztazah mereka .

Apa yang boleh kami berdua sebagai ibubapa katakan, belajarlah bersungguh2 , insyallah , segala kemudahan mu nanti akan kami sediakan kerana apabila kami tiada kelak, pelajaranlah harta yang paling bernilai yang hanya dapat kami tinggalkan selain ilmu akhirat yang paling utama.

Untuk kakak juga yang sedang menuntut di KL, teruskan dan tingkatkan usaha dan lulus dengan baik . Bersyukurlah kerana apabila tamat nanti, kamu tak perlu pikir nak bayar pinjaman PTPTN berbanding orang lain kerana rezeki yang Allah bagi ni bukan untuk bapak je, namun ada untuk kamu berdua juga . Jadi tugas kamu berdua ialah untuk belajar dan niatkan kamu belajar kerana Allah dan baru untuk diri sendiri dan keluarga . Selagi kami termampu, insyallah kami akan sediakan.

Nanti dah tamat , uruskanlah nanti perniagaan getah beku bapak ni .
Rasulullah SAW pernah bersabda dalam satu hadis bermaksud:

“9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan.”
(Hadis riwayat Tirmizi).


ALHAMDULILLAH

Cerita tentang rezeki juga, semalam mak itam telah menerima sebuah kotak yang mengandungi telefon bimbit Sony Ericsson XPERIA W8 yang berharga ratusan ringgit juga dari sebuah bank kerana terpilih sebagai pemenang . Bukan masuk pertandingan apa2 pun, tapi terpilih secara rawak melalui penggunaan kad kredit mereka ketika di luar negara .

Ni yang aku baca user guidenya pasal ia jenis touch screen dan aku ni manalah tahu jenis2 macam ni . Aku sendiri pakai hp cokia cabuk je . Nak touch2 ni paham2 jelah kerana jari aku bukan kecik dan comel dan dah berkematu hehehe

Kalau susah sangat fungsinya, aku ingat nak buat batu asah pisau toreh getah aku je hehehe

15 ulasan:

  1. Alhamdullillah rezeki Allah melimpah ruah. Ilmulah harta yg paling berguna. Tanpa ilmu, harta bertimbun yg ditinggalkan bakal susut.

    Hebat tu h/p canggih nk dibuat batu asah. Akak ni cukup sekadar guna hp zaman Dinasour...utyk kol & sms jer,bil pun tak sampai RM50 sebln.

    BalasPadam
  2. Salam Pak Itam... Alhamdulillah kalau boleh memang tak payah pinjam PTPTN... keluar senang tak perlu ada beban hutang...

    Adik sekolah di mana? Anak kakak masih di Maahad Pontian lagi. Sebab dia cuma dapat 7A. Kesian juga dia hampa utk dapatkan 9A. Masuk kelas Sains Tulen...

    BalasPadam
  3. Aslkm

    Satu dua mnjak tak bukak blog bi, tiba2 dh berubah, cantiknya...
    Moga kita selanmat dunia akhirat.

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah.. rezeki ada di mana-mana, bagi mereka yang mahu melihat..

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum Tuan, alhmadullilah dengan rezeki Allah untuk Tuan sekeluarga. Tumpang gembira.

    BalasPadam
  6. Salam Tn.Hj,

    Cantik pemandangan, kat mana eh?
    Tahniah utk anak dpt masuk SMKA...
    Tahniah juga utk isteri dpt H/P..
    Berkat sabar dan berdoa,rezeki Allah tetap ada..

    BalasPadam
  7. Amin.. Semoga cita2 buntat tercapai. Bkn buntat je happy.. Parents n adk bdk pon kongsi happy bersama.. Tapi yang paling2 happy adalah ibu dan bapa, berkat doa dan usaha mereka. Congratulation Bapak, krn berjaya mendidik anak2..

    Ctk betol gmbr2 bapak nih..

    Btw thx for the wishh :)

    Assalam..

    BalasPadam
  8. puan Ummi

    alhamdulillah

    ilmulah harta paling bernilai buat anak2 nanti

    bil ni lagi sikit kak, rm8.50 je sebulan kerana memang khas buat mak itam dalam pakej 1+5 celcom hehehe

    jadi bila noreh kat kebun yg besar senang nanti saya call dia, dia call saya hehehe

    BalasPadam
  9. waalaikumsalam kak zakie

    insyallah kak selagi termampu dan memang Allah dah peruntukkan buat pelajaran anak2

    SMKA kat Taman JJ kak

    BalasPadam
  10. waalaikumsalam mama ju

    rumah saya ni memang mcm tu kak dari dulu hehehe

    cuma rajin tukar gambar kat header je
    sebagai hadiah dan rezeki mata buat tetamu SCP

    BalasPadam
  11. che mid

    alhamdulillah kak

    BalasPadam
  12. waalaikumsalam puan mieza

    alhamdullilah

    saya juga tumpang gembira buat anak puan yang pulang ke malaysia utk ambil PMR tahun ni

    moga anak puan mencapai kecemerlangan
    insyallah

    BalasPadam
  13. waalaikumsalam puan rozila

    Lanjut Golden Beach & Golf resort, kuala rompin

    moga kehidupan kita semua sentiasa dlm kerahmatan Allah

    insyallah

    BalasPadam
  14. waalaikumsalam FM

    alhamdulillah

    perjalanan anak2 masih jauh lagi
    moga kehidupan kita semua sentiasa dalam kerahmatan dan perlindungan Allah

    insyallah

    BalasPadam
  15. salam..blog yg cantik & penuh dgn info2 menarik.. saya minta jasa baik anda tolong lah mengunjungi blog saya dan jadilah follower saya.. jikalau ada apa2 pandangan & kritikan yg nak disampaikan pada saya.. komen saja kat situ.. terima kasih salam.. url blog saya http://ajaraliff.blogspot.com

    BalasPadam