WARGA SCP

Ahad, Januari 15, 2012

MASTERCHEF KU

ALHAMDULILLAH

Sekarang ni aku lihat memacam program realiti kat tv, antaranya masterchef yang berkaitan dengan makanan. Kalau ada masa terluang sesekali dapatlah aku tengok , tu pun kekadang masterchef tu tengok aku balik.

Cerita pasal masterchef ni, aku dulu bujang2 pun masterchef juga, speciality aku masak nasi dengan goreng telur hehehe

Aku bab lauk ni tak berapa cerewet , tu sebab masa bujang dulu lepas balik menoreh , tengahari masak nasi dan goreng telur lawan kicap pun aku rasa sedap dan nikmat yang tak terhingga . Dua tahun juga begitu hingga aku pun kawin . Lepas tu , terus aku lupakan dunia nasi dengan telur goreng kerana alhamdulillah, masterchef aku a.k.a mak itam pandai memasak dan walaumacamana lapar sekali pun , aku mesti balik nak makan apa yang dimasak olehnya.


Terima kasih Allah kerana mengurniakan aku seorang isteri yang boleh masak dan rajin memasak . Syukur ke hadrat Allah kerana kalau jika sesiapa yang berkerja opis hour , pasti mereka hanya dapat memasak selepas pulang dari kerja diwaktu petang atau malam, itu pun kalau tak penat .

Kami balik noreh tengahari je , masterchef ku terus ke dapur menyediakan makanan tengahari . Kalau dulu makan berempat, dah 3-4 tahun ni makan berdua je .Jadi kami memang makan tengahari di rumah .Cuma hujung minggu je setiap hari sabtu, masterchef aku cuti dan rehat, jadi kami akan menikmati makan kat dapur kedai atau warung orang. Kalau mereka yang kerja waktu pejabat , tentu takdirnya makan tengahari di kedailah gamaknya tetiap hari .

Itu satu nikmat yang sangat besar pada ku yang Allah kurniakan pada kami .Nikmat menikmati hidangan tengahari dengan air tangan isteri.

Mulai tahun ni, sedikit rutin makan tengahari bersama berubah sedikit kerana 2-3 hari dalam seminggu , tengahari lepas balik noreh dan zohor di rumah, aku akan terus keluar semula untuk kutip dan hantar getah beku sekitar daerah HC.

Jadi lepas siap masak , kenalah mak itam makan sorang2 dulu sementara aku nanti dah dekar asar baru siap kerja dan balik . Kalau dulu aku serahkan pada sorang pembantu ku , tapi biasalah, mereka hanya hantar dan balik , hantar dan balik, hantar dan balik. Jadi dari segi PR dengan pelanggan takda. Biasalah sikap begini bila depa kerja makan gaji.

Jadi aku sekarang kena luangkan sikit masa dengan pelanggan2 ku dan tentu ada hikmah disebalik semua yang Allah rencanakan bagi ku. Dunia perniagaan sekarang terlalu mencabar , tapi aku kena tingkatkan sidikit usaha untuk meneruskan kelangsungannya, tapi masih berpegang teguh atas prinsip yang dianjurkan oleh agama kita dan tidak terjebak dengan unsur2 syubhah .

Cerita pasal syubhah,
kari kepala ikan ni takda unsur2 syubhah langsung hehehe
sedap betul bila part nyonyot kat celah2 tulangnya hingga lupa sedikit masalah dunia hehehe

Patutlah orang kata jangan makan kepala , nanti cepat lupa pasal bila merasakan keenakkan dan dapat nyonyot sampai tunggal tulang memang lupa semua masalah hehe

Tapi tak pernah pulak dengar orang yang suka makan kepala ikan lupa nak ambik gaji cucuk kat bank bila hujung bulan hehehe

Terima kasih masterchef ku kerana menyediakan hidangan yang menyelerakan

Alhamdulillah

10 ulasan:

  1. Salam pak itam

    Tahniah kepada masterchef...heheh

    BalasPadam
  2. salam
    hrmm.. tengok gambar pun dah tahu, memang sedap neh! terbaekkk!

    BalasPadam
  3. Ya Allah.. Cemane ni? FM hari ni puasa, bapak plak tunjok gmbr2 yg boleh memudaratkan iman. Hakhakhakhak..

    Alhamdulillah.. Orang kate kunci kebahagiaan rumah tangga ni 'air tgn isteri'.. insyaALLAH.

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum Tuan,

    At the side of every successful man, there definitely be his woman who will be the pillar of his strength - cooking him the best meal he can ever taste. (my quote, 1-012)

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum Pak Itam

    bila la nak rasa masakan drp masterchef HC... he he

    BalasPadam
  6. waalaikumsalam shami

    tahniah pada yang tukang makan je hehehehehe

    BalasPadam
  7. waalaikumsalam naxerul

    alhamdulillah

    bolehlah tahan hingga hirup kuahnya hehehehehe

    BalasPadam
  8. FM

    cobaaaannnnn hehehehe

    BalasPadam
  9. waalikumsalam mieza


    alhamdulillah

    mak itam sentiasa support saya dalam apa jua keadaan pun

    BalasPadam
  10. waalaikumsalam atuk

    hehehe

    kalau datang ke HC, merasalah nanti hehe

    BalasPadam