WARGA SCP

Jumaat, Januari 27, 2012

SEPETANG DI KUALA SENIBUNG PART 2 : DUNIA SEAFOOD

ALHAMDULILLAH

Senibung ni asalnya takda apa2 pun suatu masa dulu . Ia terletak di dalam area Pasir Gudang dan menggadap ke Singapura.Kira senang cakap dekat kawasan Permas Jaya . Mula2 dulu hanya deretan kedai2 usang sahaja yang menyajikan hidangan makanan laut.

Dunia berubah seiring dengan kemajuan. Begitu juga Senibung . Kini deretan kedai menjual makanan laut banyak di situ , namun hanya seorang sahaja pemilik asal turun temurun masih meneruskan perniagaan di situ . Yang lain2nya kira orang luar yang mendatang dan membeli tapak gerai asal dari tuanpunyanya lalu membina kembali deretan kedai2 yang boleh dikatakan baru.


Uniknya di sini , kedai2nya dibina kira diatas air . di samping menikmati hidangan yang menyelerakan, kita dihidangkan dengan permandangan yang indah terutamanya diwaktu malam dengan cahaya2 lampu dari limbungan kapal di sebelah Singapura.

Lepas puas menembak, aku pun menembak pula di atas meja. pilihan hidangan malam ini oleh mak itam dengan sotong goreng tepung, lobster entah masak apa aku lupa, kerapu laut stim halia, chili crab dan udang goreng butter serta kalilan ikan masin.

Rasanya alhamdulillah sedap kerana bahan2 yang digunakan segar2 belaka. Harga pun sedap juga dan pada ku berpatutan .


chilli crab

Kira tempat ni dalam suasana kekampungan kerana ia terletak dalam kawasan kampung sebenarnya. Lalu di sini ditubuhkan sebuah koperasi persatuan penduduk untuk mengutip bayaran letak kereta sebanyak RM2 sekali masuk dan kemudahan tempat letak kereta diselenggara oleh ahli2 koperasi .

Penduduk kampung juga dapat imbuhan masing2 hasil darinya dengan kadar antara RM150.00 hingga RM200.00 sebulan . Jangan terperanjat jika aku katakan kutipan tempat letak kereta dalam sebulan mencecah RM20,000++ sebulan dan setiap pekerja sambilannya yang terdiri dari ahli koperasi dibayar elaun secara mingguan sebanyak RM205.00 setiap hari jumaat. Kira sebulan dapat RM800.00++.

Maklumat diatas aku perolehi hasil perbualan dengan salah seorang orang kuat Koperasi tu yg juga kenalan aku. Bagus permuafakatan mereka begitu dan semua penduduk setempat merasa hasilnya. Dengarnya wang terkumpul dalam koperasi mereka dah cecah RM100,000.00 dan mereka juga telah berjaya mempunyai sangkar ikan sendiri di laut depan kawasan tempat makan ni dengan modal melebihi RM40,000 utk sangkar tersebut sahaja.

udang goreng butter

lobster masak apa tah hehehe


udang goreng tepung

Aku suka ke sini di waktu petang kerana masa tu orang tak ramai lagi. Jangan risau jika masuk waktu azan magrib kerana terdapat masjid di depannya . Jadi masuk je waktu magrib, aku tinggalkan sebentar hidangan ku lalu berjemaah bersama, lepas tu sambung balik kunyah satu persatu hidangan yang pada ku cukup menyelerakan.

Suasana malam lagilah "happening" dengan pengunjung bukan dari kalangan orang tempatan sahaja, namun bas2 rombongan dari sejauh kelantan pun ada menyinggah ke sini. Rakyat Singapura jangan cakap lah , pada mereka yang tahu tempat ni, pasti tak lepaskan peluang berkunjung ke sini.

Di sini sahaja terdapat lebih sepuluh buah kedai yang semuanya dibina tempat makannya macam pelantar di atas air. Kita boleh pilih sendiri makanan2 laut seperti ikan, udang atau sotong serta macam2 lagi ikut saiz dan banyak mana , kemudian pilihan masakannya .

Lepas makan nanti, bolehlah ronda gerai2 sekitarannya macam sebuah pasar malam mini atau panggilan moden "uptown" yang menjalankan operasi perniagaan setiap hari.

Burpppppppppp
Alhamdulillah
Kenyang...

OK, sekian sahaja cerita aku buat kali ini
kalau sesiapa yang berkunjung ke JB, jangan lepaskan peluang berkunjung ke Kuala Senibung.

16 ulasan:

  1. nyum nyum nyamiii

    memnag menyelerakan. az pernah sekali g makan kat situ sambil menikmati selat tebrau yang damai

    BalasPadam
  2. Salam pak itam

    Nanti kena pi cariklah kuala senibung nih heheh, ader chalet ker area situ

    BalasPadam
  3. cita-cita dah lama pak, tapi kalau gi jb makan kat sini mesti kena marah mak-mak sedara, suruh makan kat rumah dia je

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum Pak Itam

    nanti Pak Itam tolong bawakan saya ke sana...he he

    BalasPadam
  5. Hj CR,

    One day mesti nak cuba ke sini jugak...

    BalasPadam
  6. header tu sangat meruntun air liur..

    BalasPadam
  7. az

    boleh tahan kan kat situ sedapnya

    kalau takde limbungan kat depan tu lagi cantik

    BalasPadam
  8. waalaikumsalam shami

    hehe takde chalet rasanya, homestay tak tahu la ada ke idak

    BalasPadam
  9. kog

    anggap je makcik tokey kedai tu mcm mak sedara hehehe

    BalasPadam
  10. waalaikumsalam atuk

    ok , takde hal punya hehehe

    BalasPadam
  11. en rosli

    memang, u patut cuba kalau turun ke jb

    BalasPadam
  12. uncle


    hehehe gout membawa padah hahaha

    BalasPadam
  13. norh


    hahaha mau tempias hehe

    BalasPadam
  14. Tanpa NamaJun 16, 2013

    Tapi sayang seribu kali sayang tempat ini akan hilang sbb kerakusan pemimpin yg tamak kan kuasa...tanah ini akan bertukar tangan ke pemilik baru ..tebrau teguh...lim kang ho

    BalasPadam
    Balasan
    1. kata org tua2, kita ni asal dari tanah dan akan kembali juga ke tanah bila tiba masanya
      dgn erti kata lain akan dibaham tanah jua akhirnya

      dgr cerita mmg dah bertukar tangan a.k.a dah terjual ...

      Padam