WARGA SCP

Rabu, April 24, 2013

PART 33 TANAH SUCI MAKKAH : WAJAH-WAJAH KOTA MAKKAH

 بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السلام عليكم 
ALHAMDULILLAH

 Aku sering ketemu dengan tuan empunya wajah ini
saban waktu kerana ia bertugas membersihkan dan menyapu
jalan sekitar hadapan Al Massa
Ketika aku meminta izin darinya untuk merakamkan potretnya sedang ia menyapu,
lantas ia meletakkan penyapu usangnya di tepi tiang lalu persis berdiri tegak  dihadapan aku
seperti untuk mengambil gambar pasport pula.
Aku tersenyum lantas merakamkan beberapa keping potretnya. 
Memang sporting sungguh tuan empunya diri foto ini.

Tuan empunya foto ini aku rakamkan 
di sekitar Hilton Hotel ketika kami sedang
mencarikan kopiah buat anak jantan aku 
di kedai tempat empunya foto ini bekerja



Tuan empunya foto ini aku rakamkan di hadapan Al Massa.
Memang selalu aku ketemu dengan pemuda ini yang sering berulangalik
dengan Harley Davidson Makkah ni dan sering meletakkan motornya
di tepi Al Massa lantas aku minta kebenaran darinya untuk memberikan satu pose istimewa
buat aku sebagai kenang-kenangan


 Tuan empunya potret ini aku temui sedang ia asyik merakamkan panorama Masjidil Haram
dengan menggunakan telefon bimbitnya.
Aku mohon keizinan darinya untuk memberikan satu pose buat SCP
sebagai kenang-kenangan.

Tuan empunya potret ini adalah Ismail yang merupakan salah sorang
pemandu peribadi kami semasa di sini.
Kami jarang berkomunikasi kerana Ismail tidak memahami bahasa Inggeris
namun ia sorang yang sangat baik dan menjalankan amanah dan tanggungjawab
yang diberikan sepanjang kami di sini.


Tuan empunya potret ini sentiasa dapat kita temui kerana tugasannya membersihkan dan menyapu
di jalan sekitar tepi Hilton menghala Misfala.
Potretnya aku rakam ketika waktu pagi sedang menyapu lebihan jagung yang dibeli
oleh para jemaah yang diberikan kepada merpati di sana.


Tuan empunya potret ini aku rakamkan semasa sedang memunggah 
bagasi2 besar keluar dari hotel.
Merupakan porter yang bertugas di Al Massa .


Tuan empunya potret-potret ini aku rakamkan di waktu pagi dalam pukul 8 lebih juga
ketika mereka baru keluar dari Al Haram setelah menyelesaikan umrah mereka.
Aku minta keizinan dari mereka untuk dirakamkan potret mereka untuk koleksi SCP







Tuan empunya potret ini semua bertugas menjaga kebersihan di hadapan Al Massa
yang mengadap Istana Raja yang sempat aku rakamkan di waktu pagi dari kejauhan.

8 ulasan:

  1. Assalamualaikum Tn Hj,

    Melihat gambar-gambar di N3 Tn Hj ini, menunjukkan kesemua bangsa dibawah satu Agama ISLAM dari seluruh pelusuk dunia berada di Masjidil Haram dengan tanggung jawab masing-masing..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      betul tu, masing2 ada tanggungjawab dan peranan masing2 demi agama

      Padam
  2. Salam bapak. Wajah2 yg dah terakam sebagai kenangan, in syaa Allah akan berjumpa lagi nanti :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      panjang umur ,murah rezeki
      pasti bertemu lagi dgn izin Allah

      insyallah

      Padam
  3. MasyaAllah, Allahu Akhbar. Wajah yang pertama tu memang setiap pagi subuh akak cari ketika menuju haram untuk menghulurkan sedekah.

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum wbt

    terima kasih berkongsi.

    tengok wajah-wajah mereka ni buat saya rindu nak jejak ke sana lagi. moga ada rezeki lagi nak ke sana :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam

      Alhamdulillah
      moga dijemput lagi menjadi tetamuNYA

      Padam