WARGA SCP

Rabu, September 21, 2011

MAKKAH : 3 SERANGKAI part 1 - Mengucup Hajarul Aswad

pandangan yg tak pernah menjemukan


mesti ni adik beradik kembar


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السلام عليكم dan Selamat Sejahtera

Alhamdulillah,
Maghrib kali ini aku segak berpakaian baju melayu telok belanga serta berkain pelikat sahaja . Alhamdulillah, aku solat di dataran kaabah mengadap antara rukun Yamani dengan sudut Hajarul Aswad , selesai sahaja solat magrib dan diikuti solat jenazah, aku lanjutkan sekali dengan solat taubat serta solat hajat . Antara hajat ku ialah aku ingin mengucup Hajarul Aswad serta berdoa dan melekapkan dada di bawah jenang Multazam dan solat di Hijir Ismail.

Usai sahaja , aku terus lanjutkan satu pusingan kaabah lalu terus menghimpit perlahan2 menuju masuk barisan beratur di tepi dinding kaabah menuju penjuru Hajarul Aswad sambil berdoa dalam hati,

Ya Allah, permudahkanlah.

Kekadang ada jemaah yang nak kucup Hajarul Aswad gunakan pelbagai tips dan formula macam nak buat ujikaji kat makmal sains pula atau pun nak menjawab kertas fizik, sedangkan sebenarnya formula dan tips yang paling utama ialah mintalah kepada Allah, nescaya Allah Maha Mendengar , kalau lepas tu tak dapat kucup juga, minta dan mohonlah pada Allah , nescaya Allah Maha Pemurah dan kalau tak berpeluang juga , mintalah lagi pada Allah , nescaya Allah Maha mengasihani.

Ingatlah kalau Allah tak izinkan , buatlah macammana pun, tetap tak berpeluang mengucupnya. Kenapa jemaah berebut nak kucup hajarul aswad tu sedangkan ia hanya perkara yang disunatkan , tiada jawapan lain kerana hajarul aswad itulah yang akan menjadi saksi seperti sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

“Demi Allah! Allah akan membangkitkannya (Hajarul Aswad) pada hari kiamat, baginya sepasang mata untuk melihat dan lidah untuk berkata-kata; menjadi saksi kepada sesiapa yang mengusapnya dengan kebenaran.”

(Hadis riwayat al-Tirmizi)


Lihatlah Allah Maha Adil dan dia Maha Mengetahui betapa azabnya dan susahnya nak kucup Hajarul Aswad tu dan kalau tidak dapat mengucupnya, cukuplah sekadar istilam (mencium dari jauh secara isyarat).

Walaupun sunat hukumnya nak kucup Hajarul Aswad,
namun keadaan di Hajarul Aswad tetap padat dan penuh melainkan seminggu dua sahaja sebelum musim haji tiba kerana pada masa tu kota Makkah tengah lengang sebelum jemaah haji mula tiba.
Kalau Allah jatuhkan hukum wajib mengucup Hajarul Aswad,
aku tak dapat bayangkan bagaimana keadaan di situ.
Sekali lagi kita lihat betapa Allah Maha Mengetahui .


Memang dari dulu sekiranya aku nak mengucup Hajarul Aswad, aku takkan masuk dan menongkah arus serta menolak jemaah lain samada dari depan , cukuplah aku beratur disamping aku tak menyakiti jemaah lain. Memang badan ku yang sasa hingga kadangkala dulu ada panggil aku "big show" hehehe

boleh aje menguak kalau ingin melakukan , tapi entah dari dulu, aku tidak ingin berbuat sedemikian dan menyakiti hati org lain depan Baitullah yang mulia .Lagi satu ingat sekuat2 mana kita dan sebesar2 mana kita sekali pun , yang di atas tu iaitu ALLAH MAHA BESAR .

OK, kita sambung cerita aku dengan kain pelikat kotak2 warna coklat hehehe

Masa tu aku dah ikat ketat2 kain pelikat ku , gulung punya gulung sampai kat atas buku lali juga sentengnya kain ku .Tak berani nak gulung2 lagi karang tersampai senteng kat bawah lutut pasal dalam kain takde "track suit " .

Dua hari lepas, aku dah berpeluang mengucupnya sebenarnya dan pada masa tu aku memang dah merancang , jadi aku pakai tracksuit dengan t shirt sahaja tanpa bawa apa2 pun . Jam tangan pun aku tak pakai.

Tarikan Hajarul Aswad yang kuat sekali lagi membuat ku ingin mengucupnya lagi

dalam org dok asak aku, sempat aku snap kiswah ni
masa tu kira aku terhimpit kat dinding kaabah

Tapi malam ni , Allah hanya mendetikkan niat di hatiku apa bila aku duduk sambil memandang Hajarul Aswad semasa menunggu masuk waktu solat. Jadi perancangan tu tetiba je muncul. Mengenang kembali, dapatlah kita kata bahawa sebenarnya hati kita ni boleh digerakkan oleh Allah sekiranya Dia mengkehendaki , kalau tak, tak lah

Dalam pada orang mengasak kami yang sedang beratur tu di tepi dinding Kaabah, sempat juga aku ambil beberapa keping foto dengan compact kamera ku yang tadi aku bawa . Antaranya ialah gambar kiswah kaabah lagi dekat yg menampakkan dengan jelas tulisan khat nama2 Allah dan juga gambar dibawah ni .

rimas dan berpeluh la ni psl kena asak dari bahagian tepi

Aku takut dalam jemaah berasak2 dan terpijak lah pulak kain pelikat ku, karang terburai, satu dunia dapat menyaksikan kerana siaran langsung dari dataran kaabah 24 jam sehari dapat ditonton melalui siaran tv saudi.

Masyallah, setiap lepas waktu magrib boleh dikatakan waktu puncak di hajarul aswad. Tapi akhirnya penantian ku berakhir juga apabila Allah permudahkan ,akibat asakan dari belakang menyebabkan barisan yg beratur terkehadapan dengan sendirinya, apabila tangan kanan ku dapat mencengkam pemegang penutup hajarul aswad lalu diikuti dengan tangan kiri,

dengan lafaz Allahhuakbar ................................

Adakah aku berjaya atau tidak dalam misi ku mengucup Hajarul Aswad ....

Atau aku kecundang di pertengahan jalan .....

Atau aku hanya berjaya melakukan istilam atau "flying kiss" dari jauh sahaja .....

Kita sambung esok ...

Ni gambar terakhir yang aku sempat ambil masa jemaah tgh dok berebut2
sebelum aku terus mara ke Hajarul Aswad
lepas tu aku terus simpan kamera ni dalam lipatan kain ku dan gulung lagi kain pelikat tu
bertambah senteng le jadinya hehehe
gambar pun goyang psl kena asak dari luar
macam nak runtuh


10 ulasan:

  1. CR,

    Pengalaman yang begitu menarik...niat dan gerak hati oleh Allah, semua kehendak Allah....saya pasti CR dapat kucup HA. Ameen

    BalasPadam
  2. nasib baiklah kamera pak itam tak tercampak masa berasak2 tu..

    BalasPadam
  3. salam pak itam,

    alhamdulilah...
    Asyik pandang2. dah jadi kenyataan.
    syukurlah..

    Temekasih atas pic yang mencatatkan pengalaman yag benar2 berlaku..hihi

    BalasPadam
  4. Salam

    INDAHNYA MENGUCAP HA.

    BalasPadam
  5. en rosli

    alhamdulillah

    misi terlaksana dgn izin Allah

    mmg Allah gerakkan hati utk mengucup Hajarul Aswad masa tu juga

    BalasPadam
  6. kak pah

    saya selit kat ikat kain pelikat tu dan gulung dan gulung hehehe


    masa tu ada seorg jemaah jerit2 , psl hp dia jatuh masa tgh kelam kabut tu

    BalasPadam
  7. kak nab

    nafas masa tu turun naik bergelombang psl kena asak dari luar

    BalasPadam
  8. waalaikumsalam ain

    ni real punya pengalaman yang takde kat mana2 hehe

    panggilan Hajarul Aswad kuat sungguh malam tu yang Allah gerakkan buat bapak

    BalasPadam
  9. waalaikumsalam MJ

    mengucup Hajarul Aswad suatu pengalaman yg sungguh indah

    BalasPadam