WARGA SCP

Ahad, September 11, 2011

MAKKAH : SUASANA INDAH DARI ATAS BUMBUNG


opsss, tangan pak arab mana la tu termasuk sama

Alhamdulillah

Pilihan untuk bersolat di mana2 kawasan di dalam Masjidil Haram terbentang luas samada di laman kaabah, ditingkat 2 atau di bumbung . Kalau lambat alamatlah di dataran luar Masjidil Haram lah nampaknya. Aku ingin sekali merasa di semua tempat dan sudut Masjidil Haram dan pagi ni untuk waktu subuh, aku memilih bahagian atas bumbung . Dari hotel penginapan , aku terus melalui jejantas yang memasuki Masjidil Haram dan selepas itu menggunakan pula tangga bergerak untuk ke bahagian atas bumbung.

Dari atas itu pandangan ke Baitullah memang tidak pernah menjemukan . Melihat jemaah yang sedang bertawaf mengelilinggi kabaah membuatkan aku leka seketika . Sungguh indah sekali subuh pagi ini. Tiada kata2 yang dapat mengambarkannya.


padat pagi ni dengan jemaah bertawaf

Bahagian atas bumbung hanya dibuka pada waktu subuh sahaja dan juga waktu magrib dan isyak apabila tiba waktu puncak dimana bahagian bawah tidak dapat menampung jumlah jemaah yang ramai dan padat.

Kalau setiap saat dan masa dapat beribadat di sini tentu indah sekali kerana ganjaran pahalanya adalah 100,000 yang pasti menjadi bekalan diakhirat kelak apabila tiba hari kita dihisab segala amalan .

Ya Allah,
semoga segala amalan ku dan amalan saudara seagama ku diterima oleh Mu .

imam menghadap multazam



saf2 yang begitu indah terbina mengelilinggi Baitulah

tenang dan mendamaikan di atas sini

12 ulasan:

  1. Assalamualaikum:gambar2 yg di siarkan sama kawasan saya solat dan ambil gambar.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Pak Itam

    itu bukan tangan pak arab, macam tangan melayu jerrrr

    Wassalam

    BalasPadam
  3. sangat jelas dari tingkat atas pandang kaabah

    minggu ke 2 saya rajin naik ke tingkat atas

    BalasPadam
  4. waalaikumsalam HA

    hehe rasanya kemungkinan kita berselisih bahu di atas tu

    memang leka dok perati dari atas, suatu yg sangat indah

    untung HA , tetiap hari dapat menatapnya

    BalasPadam
  5. waalaikumsalam atuk


    hehehe tangan tok ketua kampung tak

    BalasPadam
  6. cikgu sak

    permandangan yg sungguh indah dari atas , saya ke atas waktu subuh je

    BalasPadam
  7. kak nab

    itu tandanya nak kena pi lagi tu hehe

    moga2 kita sampai lagi ke sana

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum CR

    gambar2 yg begitu menakjubkan.. tiada yg lebih indah dr pemandangan dr tanah suci.. masyaAllah

    BalasPadam
  9. tu tgn ada tasbeh sah org luar...Hjjh Zainab perempuan dan kanak kecil di larang naik keatas untuk musim umrah...jika musim haji ada masanya akan di buka untuk semua.

    BalasPadam
  10. waalaikumsalam kak ummi

    alhamdulillah

    takda yg lebih indah dari dapat menatap Baitullah dgn mata kepala sendiri

    BalasPadam
  11. THA

    saya rasa mcm orang egypt tu pasal saya dapat bezakan raut muka mereka dan cara mereka berpakaian berbeza dgn org arab mekkah

    BalasPadam