WARGA SCP

Jumaat, September 02, 2011

MADINAH : PASAR KURMA

berderet pickup buat angkat buah durian hehehe

Program ziarah luar kami di bumi Madinah akhirnya sampai ke penghujung lebih kurang 1 jam juga sebelum masuk waktu zohor. Persinggahan terakhir ialah pasar kurma yang terletak berdekatan dengan Masjid Nabawi serta hotel penginapan.

Kelihatan dari jauh agak lengang dan kalau begini keadaannya , pasti senang nak tawar menawar dalam keadaan yang tenang.

Turun je dari bas, kelibat penjual2 minyak attar telah menunggu kami , tapi aku dengan lembut menolak pelawaan mereka untuk mencuba .

Apabila sampai je ke dalam pasar kurma, biasalah penjual2nya memberi kami rasa dan mengajak kami memasuki kedainya. Aku akhir sekali masuk kedai yang tak pelawa aku pun kerana takde orang di situ. Kalau kat kampung nak pi makan sedap sedangkan kita tak tahu warung tu sedap ke atau tidak, kita pegilah yang warung sentiasa ramai pengunjungnya . Tapi kat pasar kurma ni tak boleh pakai tips tu pasal yg beli kurma ni semua jemaah luar yang tak biasa dengan keadaan kedai di situ. Tu sebab aku masuk kedai yang tak ada pengunjung tu.





Pasal kami je kat dalam kedai tu, jadi kami dilayan dengan baik sekali lalu aku bertanyakan kurma ajwa gred A+ . Kurma ni sebenarnya nampak je sama tapi sebenarnya ada gred A+,A,B+,B serta C . D & E tak jual kat sini . Tu sebab kita jangan tertarik dengan harga yang berbeza walaupun rupa kurma tu sama . Sebagai contoh kedai sebelah jual ajwa SR 50 sedangkan kedai satu lagi jual SR55. Apa yang pasti kondisi kurma tak sama kerana kadangkala kurma ni lama dah tersimpan dalam stoknya dan buahnya bahagian dalam dah nak kering . Tu yang bawak balik tak boleh simpan lama .

Akhirnya beberapa kilo ajwa serta anbar menjadi pilihan kami . Setelah tawar menawar ajwa bagi gred A+ dapat SR55 sekilo serta kurma anbar dalam SR45 sekg. Aku suruh letak dalam kotak dan selotapekan sekali . Boleh tahan juga berat ni . Itu jelah nanti sebagai buah tangan untuk sesedara dan rakan2 sekalian iaitu kurma ajwa yang merupakan kurma kesukaan nabi serta nanti air zam2 yang di bawa pulang.




lenggang, jadi depa pakai bersidai je

pengabis berbual sesama sendiri

fening, fening,
kurma atas fokok kena makan tupai

kalau musim haji ,
jangan harap la lenggang mcm ni

4 ulasan:

  1. Pernah beberapa kali sampai ke sana sebab cuma walking distance dari hotel yang saya kerja masa di madinah dulu...

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Pak Itam

    he he
    teringat tu hari
    kami berdua yg paling las naik bas
    sebab raun sampai kekedai paling hujung sekali....

    "TAQABBALULLAH MINNA WAMINKA"
    (Semoga Allah menerima amalan kami dan amalan kamu)

    Wassalam

    BalasPadam
  3. uncle

    jauh jug anak jalan kalau dari bahagian belakang ke hadapan tu hehe

    mau turun 2-3 kg

    BalasPadam
  4. waalaikumsalam atuk

    hehehe atuk kan pegang kunci pasar tu

    puas kita makan kurma di situ

    BalasPadam