WARGA SCP

Rabu, September 07, 2011

MAKKAH : UMRAH PERTAMA SELEPAS 4 TAHUN ++

sambil menunggu yang lain seperti dijanjikan
akan berkumpul di sini selepas tawaf
di kawasan tangga lampu hijau

menatap baitullah sambil menanti azan magrib


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

السلام عليكم dan Selamat Sejahtera

Alhamdulillah


Aku , mak itam , son of gun , ibu mertua ku dengan beberapa rakan melangkah menuju ke Masjidil Haram selepas jemaah selesai solat asar di Masjidil Haram dan kami pula tadi telah menjamakkan solat zohor dan asar semasa dalam perjalanan.

Kami terus menyusuri jalan ke dalam Masjidil Haram dan memanjatkan doa apabila kelibat Baitullah mula kelihatan pada pandangan mata ku.Ketika itu tak boleh digambarkan hati dan perasaan ku, hanya Allah je yang mengetahuinya.

Lantas menuju ke dataran kaabah dan solat sunat tahyatul masjid dahulu serta solat sunat yang lain buat kali pertama di hadapan Baitullah setelah kali terakhir berbuat demikian 4 tahun++ dahulu sebelum kami menuju ke penjuru Hajarul Aswad lalu berniat bersama2 sebelum memulakan tawaf .

menjelang waktu magrib




Sebelum tu kami dah janji , lepas tawaf , solat sunat tawaf di antara Multazam dan makam Ibrahim dan terus tunggu di tangga bawah lampu hijau tu yang menuju ke bukit safa . Jadi kami dapat lakukan tawaf dengan tenang dan fokus 100% terhadap pekerjaan tawaf itu sendiri tanpa tercari2 dan terfikir2 anggota keluarga yang lain semasa tawaf.




Alhamdulillah, dalam 20-30 minit selesai kami bertawaf , cuma nak dapatkan tempat yang stategik je antara Multazam dan Makam Ibrahim untuk solat sunat tawaf dan berdoa agak sukar kerana ramai jemaah yg duduk lepak di situ sambil menatap Baitullah .Selesai sahaja menunaikansolat sunat tawaf dan berdoa menghadap Baitullah antara Multazam dan makam Ibrahim, terus aku menuju ke destinasi seperti yang dijanjikan.

Berkumpul di tangga di bawah lampu hijau dan menghirup air zam2 sepuas2nya sebelum menuju ke kawasan bukit safa pada mulanya. Nampaknya azan magrib yang akan berkumandang tidak lama lagi menyebabkan kami menangguhkan dahulu saie .

Mak itam dan ibunya perlu mendapatkan tempat di kawasan wanita untuk bersolat magrib . Sementara aku dan yang lain mendapatkan tempat yang begitu startegik lalu menatap sepuas-puasnya Baitullah sementara menunggu azan magrib .

Alhamdulillah , selepas magrib kami terus berkumpul semula dan menyempurnakan saie bersama-sama walaupun agak keletihan setelah menempuh perjalanan yang panjang tadi dari Madinah dan bebas segala pantang larang dalam ihram selepas bergunting dan bertahalul.

Alhamdulillah, umrah pertama kami dapat disempurnakan.
Bersyukur ke hadrat ilahi kerana hajat ku untuk menjejakkan kaki ke bumi penuh keberkatan ini terlaksana dan dapat menunaikan sekali lagi umrah dan Allah mempermudahkan segala perjalanan kami hari ini.


Hotel Al Massa

Kami meninggalkan masjidil haram bersama2 namun lupalah pulak tadi mana kami letak kasut semasa masuk ke dalam masjidil haram. Agaknya perasaan teruja yang amat sangat menyebabkan kami lupa rak kasut nombor berapa kerana ketika ini semua rak kasut kelihatan sama dan jemaah pula ramai ketika ini. Namun akhirnya setelah 15 minit mengingati kembali pintu mana yang kami masuk memula tadi, akhirnya dengan izin Allah, kami temui kembali beg2 kasut2 kami tapi telah beralih dari tempatnya tadi .

Menuju ke hotel penginapan dan kelihatan jemaah2 dari kumpulan kami pula sedang bersiap sedia menuju ke Masjidil Haram diiringi oleh mutawif untuk menyelesaikan perkerjaan umrah mereka .

Aku memang dah niat nak botakkan licin kepala ku dan juga anak ku dan juga aku niat nak belanja adik2 sahabat ku yang aku kenal di sini utk bercukur sekali. Kami menuju ke kedai gunting rambut yang terletak berdekatan lalu semuanya botak licin lagaknya mcm Tantari, Jagindas, Karambit dan rakan2nya dalam cite 6 jahanam hehehe

Alhamdulillah,
Selesai sudah umrahnya untuk hari ini dengan izin Allah jua.

botak SR10 sekarang
pakai pisau pakai buang

8 ulasan:

  1. Assalamualaikum...hotel di bawah sekali laluan saya setiap waktu.

    BalasPadam
  2. kaabah tu tak pernah lengang dengan orang.
    jom pergi lagi pak itam...

    BalasPadam
  3. CR,

    Alhamdulillah, selesai umrah pertama. Teruskan....saya tetap membacanya

    BalasPadam
  4. waalaikumsalam tn hj arshad

    rasanya jalan ke hotel manazil ya hehehe

    BalasPadam
  5. kak pah

    itulah keistimewaan baitullah, takkan lengang walau sesaat pun dengan jemaah termasuk jemaah yg bertawaf

    mmg nak pi lagi kak pah hehe
    bila???, hanya Allah yg mengetahuinya

    BalasPadam
  6. kak nab

    bab bercerita ni , insyallah hehehe

    BalasPadam
  7. en rosli

    insyallah , saya akan terus berkongsi cerita di sana dalam 20-30 n3 lagi hehe

    BalasPadam