WARGA SCP

Sabtu, Februari 18, 2012

RUTIN HUJUNG MINGGU

ALHAMDULILLAH

Hujung minggu datang lagi , begitu juga dengan rutin harian ku . Hujung minggu macam biasa meninggalkan teratak kami di tepi hutan untuk merasai kehidupan di pekan pula . Diam tak diam dah bertahun2 juga kami melalui rutin hujung minggu sebegini.

Semalam sebelum jumaat , lepas aku pesan kat Blackey, Onchu, Onche, Utih , CC dan rakan2 di tepi hutan agar jangan nakal2 dan tengok2kan pondok usang kami tu, lantas berdesup ke pekan . Nanti petang mcm biasa ada pembantu kasi makan nanti . Kucing2 aku tu dah faham dengan rutin hujung minggu aku dan petang ahad bila kami pulang, kesemua 7 ekor anak beruang tanah tu pasti meluru bila kami pulang.

Cerita pasal rutin hujung minggu , dah hampir sebulan dua juga kami tak pergi ke pasar tani di pekan HC mcm biasa pada hari Ahad semenjak dua menjak lori ikan tu tak datang. Jadi rutin berpasar tani kami di halakan ke pasar tani di perkarangan Stadium Larkin pula setiap pagi sabtu.

Macam biasa tadi lepas subuh , start motor roda tiga dengan beg dan besen kosong ke Larkin kami. Kerana pagi ni banyak kenderaan yg mereka semua nak pergi kerja, dalam lebih kurang pukul 7.30 pagi juga kami tiba. Kelihatan deretan kenderaan memenuhi segenap ceruk . Al maklumlah, pasar tani ni juga menjadi tumpuan para rakyat Singapura kerana di sini semua ada . Yang takda kelab malam dgn kelab dangdut je hehehe

Minggu depan rasanya malas nak pergi kerana banyak pokok yang nak kena toreh kerana dah hujung bulan, jadi aku beli stok bekalan makanan basah sekali untuk dua minggu utk dibawa ke tepi hutan nanti.

Dapat juga ikan patin, keli, senangin, tenggiri, tenggiling serta lembu dan serba sedikit yang lain . Cukuplah nanti utk dua minggu kerana kami berdua je. Kerang sekampit tak dilupakan kerana tengahari ni nanti aku dah minta chef itam aku masakkan mee kari . Kalau aku rajin nanti aku ambilkan fotonya , kalau takda foto2nya, bermaksud aku nah mamanlah mee kari tu nanti hehehe

Macam biasa juga rutin hujung minggu aku nak kena basuh motor roda tiga aku . Kalau org lain lebih suka hantar kat kedai, aku pula lebih suka basuh sendiri kerana disamping tu aku dapat peluh dan kira bersenam jugalah. Tu kira dah jadi rutin mingguan aku jugak. Lepas tu kalau terlebih rajin dalam 2-3 bulan sekali aku ambil wax dan polish . Aku dah biasa buat semua kerja2 kotor sebegini kerana aku ni pun dulu2 bukan terus senang je dalam kehidupan.Aku dulu2 hidup cukup2 makan je . Takda lebih takda kurang . Jadi , aku dah terbiasa dengan kerja kotor dan kerja2 kasar sebegini.

Aku merangkak dari bawah lantai ke atas lantai dan dan bertatih2 sikit-sikit hingga peringkat seterusnya dalam kehidupan ku . Jadi dari dulu dalam diri aku sangat2 menghargai apa2 jua pun apa yang aku miliki yang dipinjamkan oleh Allah kerana keperitan nak mulakan sebuah kehidupan dulu mengajar aku sebegitu.

Dulu sebenarnya ramai yang pandang aku sebelah mata pun tak nak.Aku pernah menjadi bahan cemuhan. Maklumlah , penoreh getahlah katakan yang takda kelulusan tinggi dan takda segulung ijazah. Yang aku ingat masa aku datang kali pertama kat tepi hutan ni dengan segulung tilam span murah je tanpa bantal pun naik motor cup cai dalam hujan2 lebat 23 tahun dulu. Motor tu arwah bapak aku yang punya. Aku ingat bila aku dah berjaya nanti , aku nak balas jasanya kerana dia memang sangat2 memahami aku dan kami agak rapat walaupun arwah ni garang orangnya . Tapi semuanya tak sempat kerana Allah memanggilnya dahulu .

Ahhh, tu semua cerita lama yang kami jadikan iktibar dan pengajaran dalam meneruskan kehidupan kami yang sementara ni dan apa yang aku dapat hingga ke hari ini sebagai pengajarannya, janganlah kita memandang hina seseorang itu hanya kerana kedaifannya kerana kita perlu ingat , suatu catatan perjalanan seseorang insan tu di muka bumi ini telah ditentukan oleh Allah dan asal kita dari tanah , kepada tanah juga kita kembali dan yang pasti semua yang lain akan kita tinggalkan dan hanya kain putih yang meyelimuti tubuh badan kita akan menemani kita dan juga segala amalan kita tak kiralah samada yang baik atau sebaliknya.

Tapi kalau nyawa kita diambil dan nak jadi cerita tak ditemui oleh sesiapa pun, maka tak berkapanlah kita .

Itu juga telah ditentukan oleh Allah

Selamat berhujung minggu semua.

Semoga ceria selalu .

Alhamdulillah

dah siap berkilat hehehe
kehidupan kita ibarat roda
jadi jangan pandang hina
pada orang lain
kerana semuanya telah ditentukan oleh Allah
tak kiralah dalam apa jua pun
waima kita hebat beragama sekali pun
waima kita hebat berpangkat sekali pun
waima kita apa saja
kerana ada yang lebih hebat dari kita
iaitu
ALLAH S.W.T
yang mengatur perjalanan hidup seseorang insan itu

8 ulasan:

  1. Assalamualaikum Pak Itam

    gambar yg las sekali tu...kena pakai sepek hitam..kerana memancor kilatnya...he he

    selamat menikmati mee kari..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam atuk

      hehehe minggu ni mee kari
      minggu depan mee rebus lah pulak hehe

      Padam
  2. Assalam bapak, opocot berkilat bebeno tu..silau saya. Memang tayar roda tiga kemek leper cenggitu ya...kehkehkeh...sorry saya naik lrt, jakun x pernah tengok tayar...hahah!

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      tu tayar keretapi hehehe

      Padam
  3. usaha tangga kejayaan, Alhamdulillah, segalanya sudah jadi ketentuan Allah kan..:D

    wah best nya kalau dapat duduk santai kat meja and kerusi tu..:D

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulillah

      tempat bapak lepak dgn mak itam sambil pekena teh o hehe

      Padam
  4. saya pun berkenan meja dan kerusi tu. cantik. nak mampir boleh?
    23 tahun yang lalu, saya hampir menggengam segulung ijazah tapi hari ini saya maseh di bawah. nak belajar macamana pak itam daki tangga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya panjat guna tangga kayu je , tu sebab selalu jatuh pasal tangga patah , tapi saya tetap panjat lagi

      Padam