WARGA SCP

Isnin, Februari 13, 2012

TJR : BLUE HOUR


"Blue hour" berasal dari bahasa Peranchis "l'heure bleue" merujuk kepada suasana pada waktu pagi di mana matahari baru nak terbit tapi belum keluar lagi dari ufuk . Masanya agak singkat dalam 5 minit ke 6 minit je setiap pagi , bergantung pada cuaca hari tu.Ia berlaku kerana biasan dari sinaran matahari tu yg baru nak muncul dari keadaan gelap sebelumnya.

Aku tadi lepas subuh dengan kain pelikat terus turun ke tepi pantai TJR untuk merakamkan saat indah pagi tu . Bukak je begpack DSLR aku, alamak habis semua lens berkabus kerana jika semalaman duduk dalam bilik dengan penghawa dingin, maka keluar je bilik ke tempat yang suhu dan habanya bertukar , maka proses pemeluwapan berlaku.

hehehe dah mcm belajar sains rampaian pulak

Maka agak kelam kabut jugaklah aku pagi tu, mana nak lap lens berkabus tu, mana nak pegang kain pelikat yang aku gulung hehehe

Karang nak rakam blue hour dapat blue lain pulak hahaha

Nanti terlepas pulak detik2 "blue hour" begitu saja kerana esok lusa tak tahu cuaca macam mana

Alhamdulillah

Aku dapat merakamkan persekitaran ketika "Blue Hour" ni berlaku .

Gambar seakan2 kebiruan ni bukan melalui proses editing, tapi semulajadi kurnian Allah yang tak terhingga menjadikan suasana pagi yang hening di tepi pantai TJR begitu indah buat ku mengangumi keindahan alam cipta Allah yang sungguh bernilai.

Allahuakbar









gambaran setelah "Blue Hour" hampir berlalu



10 ulasan:

  1. Selalu saya tengok photographer friends snap blue hour ni tapi saya sendiri tak terblue2 lagi, hehe.

    Adoih, gelak sakan baca perenggan 4 & 5 tu, kahkahkah!

    BalasPadam
    Balasan
    1. jangan gelak bebanyak, nanti sakit perut pulak hehehe

      Padam
  2. masyaallah...cantiknya...sekarang saya tahu kenapa fotographer jatuh cinta dengan alam...

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulillah

      tu sebab boleh leka mcm org bercinta pulak dengan alam semulajadi ciptaan Allah yg seronok utk diterokai dalam dunia photograpi

      Padam
  3. Assalamualaikum Tuan,

    Akan cuba cari Blue Hour di sini, cuma tak pasti boleh tahan sejuk ke tidak.

    Alhamdullilah, the moments that you captured seperti selalu sangat cantik. Saya menghargai anugerah Allah s.w.t.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      kat sana lagi byk spot utk rakam blue hour ni

      thanks

      Padam
  4. the sea and the sky so blue. belum pernah jumpa. 5, 6 minit saja? patut nya panggil blue minit hehehe. rumah yang berlampu tu stand alone chalet?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena cari tempat matahari terbit terutama diufuk timur mengadap laut

      yup, tak salah anjung suite

      Padam
  5. Salam
    Teringin nya...
    cantik sgt, subhanaallah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam MJ

      indah alam ciptaan Allah

      Padam