WARGA SCP

Rabu, Februari 08, 2012

TJR : UNMISTAKABLY MALAY

pilihan aku menginap di Bumbung Room
kerana aku nak menikmati permandangan indah dari atas
nasib baik takda Atap Room
Siap ada bekas basuh kaki
mcm zaman atuk-atuk kita dulu sebelum masuk rumah

ALHAMDULILLAH

UNMISTAKABLY MALAY

Itulah motto TJR. Begitulah juga cara mereka menguruskan resort ini yang dimiliki sepenuhnya oleh YTL yang terletak di Tanjung Jara dalam daerah Dungun. 2 hari sebelum kami sampai ke sini, pihak resort telah menelefon kami dan mengalu-alukan ketibaan kami nanti .

Setibanya kami di perkarangan resort disambut dengan pukulan gong besar seperti pahlawan melayu zaman Kesultanan Melayu Melaka dulu dan semua urusan bagasi diuruskan oleh mereka . Di sambut oleh seorang pegawai perkhidmatan pelanggannya dengan sepucuk surat rasmi yang diserahkan pada ku dari pihak pengurusan sebagai mukadimmah .

Aku ingat surat apa hehehe

Rupanya surat ucapan selamat datang dan tanda terimakasih kerana memilih TJR sebagai tempat percutian



punyalah besar bilik air mcm bilik tidur pula

Jadi dari situ "first impression" ialah kedatangan kami dialu-alukan dan pasti seronok berada di situ. "Welcome drink" serta tuala panas menanti kami sambil urusan check in semua diuruskan oleh pihak mereka tanpa aku perlu ke "reception".

Sebelum tu kuda tunggangan ku dah ikat kat tepi pokok.

Kami dihantar sendiri oleh seorang pegawai perkhidmatan pelanggan ke penginapan kami sambil diserahkan lampiran aktiviti petang nanti yang boleh kami sertai yang dianjurkan oleh pihak resort kepada para tetamu di Kampung Village.

memang luas kerana lebih kurang
55 kaki persegi Bumbung Room ni

Five Star Diamond Award The American Academy of Hospitality Sciences 2002, 2003, 2004, 2005, 2006 & 2007. Itu antara pencapaian gemilang yang dicapai oleh TJR yang pasti menjanjikan pengalaman indah buat kami di sini nanti.

Tidak dapat disangsikan akan akan anugerah yang mereka terima kerana sebelum datang lagi hingga hari kami pulang, memang layanan mereka tip top dan sukar dinafikan .Nanti aku akan ceritakan cara mereka melayani dan menghargai tetamu TJR.

Semua penginapannya diperbuat dari kayu menyerupai perkampungan melayu di dalam sebuah kawasan istana dengan empat pilihan penginapan dari Anjung Suite, Anjung Room, Serambi Room dan Bumbung Room. Nasib baik takda Atap Room . Rasanya semua sekali ada lebih kurang 100 bilik penginapan yang terletak di sepanjang pantai Tanjung Jara kerana semuanya mengadap ke laut .

dedulu kekecik mandi dalam besen
ni bathtub punya besar gedabak


pandangan dari penginapan

Pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh pihak TJR kepada tetamu seperti Snorkelling or Diving in Tenggol Island , Jara Walk with the Resort Naturalist, Cooking Class with Chef Ann, Chemerung Waterfall Excursion with Picnic Lunch , Eco-adventure Marang River Cruise , Guided Bicycle Tour, Batik Painting , Golf dan Traditional Handicraft Tour.

Kebiasaannya aktiviti-aktivitinya pasti disertai oleh pelancong asing a.k.a "mat salleh dan minah salleh" yang menginap di sini yang ada yang sampai 3 hingga 4 minggu terutama golongan yang telah berusia dan menghabiskan masa usia emas dengan wang persaraan mereka dengan melancong .

12 ulasan:

  1. Balasan
    1. ALHAMDULILLAH kak

      layanan sangat memuaskan dgn segala kemudahan tersedia

      Padam
  2. cantiknya! ana suka dan pegi juga! kampung, kayu, melayu semulajadi sungguh sejati.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmg suasana perkampungan yang menjadi daya tarikan , tu sebab banyak mat salleh yg ada sampai sebulan tinggal kat sini

      Padam
  3. ^nak pegi juga. belum pernah. naik kuda dari JB berapa jam?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak jauh , 7 1/2 jam menunggang kuda hehehe

      Padam
  4. As salam


    boleh tahu berapa rate utk satu malam ??

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      harga dari 600++ hingga 1250++ bergantung pada promosinya dan jenis bilik , rate untuk 3 malam kira ada kurang sikit , begitu juga dgn rate 7 malam dan 30 hari punya

      Padam
  5. Assalamualaikum Pak Itam

    kelasss gitu...
    tak mampu den

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      saya menginap tulis dalam buku tiga lima je tok hehehe

      Padam
  6. PENGSAN!

    Lagi dasyat die greet bapak :)

    Mase FM ke ytl mlk, dorang welcome kami, bukak kan pintu kreta segala n always recognise kami dgn fullname. Rase dihargai le sgt. Ye dak? Lepas tuh bile jln2 ke bdr mlk, blk2 bilik je tgk bilik bersih, wangi sgt2, ade bunga, n kueh tradisional. And 1 hari housekeeping 2x. So blk penat2, peluh2 memang PUAS HATI! Byk2 hotel ytl ni paling2 hebat la FM rse..

    Tpi TJR ni ribu2 lbih shari ;p Berbaloi laaaa die pukol gong kt bapak. Hahahahahhaaha.. JK :)

    BalasPadam
  7. hahaha


    dia pepah gong suruh dtg lagi hehehe

    mmg budaya kerja mereka di bawah YTL Resort ni begitu dan menghargai tetamu hotel mereka, tu yg dia asyik menang award

    BalasPadam