WARGA SCP

Jumaat, Februari 24, 2012

BAYANGAN MASA SILAM

ALHAMDULILLAH

SILHOUETTES dalam istilah fotograpi. Tapi kat mana2 pun boleh shoot untuk mendapatkan gambarannya. Tapi bayangan masa silam hanya sekali sahaja berlaku dalam kehidupan kita . Aku sampai ke tepi hutan keseorangan . Mak itam yg menjadi tunangan ku masa tu tinggal di ibu kota . Kami terpisah jauh . Masa tu takda talian telepon kat tepi hutan ni . Hand phone jauh sekali dan internet pun masa tu masih tak wujud lagi .

Hanya surat menjadi penghubung kami melepaskan rindu . Tapi takdalah nak bahasakan kekanda atau adinda hehehe

Setahun selepas menikah, aku pun bawa mak itam berpindah . Kehidupannya yg sebelum ini di kota besar berputar 360 darjah kerana kat tepi hutan ni apa pun takdak. Tapi aku bersyukur kerana dia sanggup meninggalkan kota besar demi bersama suami tercinta.



Kalau dulu aku sewa rumah yg mcm kotai tu bersama2 dgn rakan bujang, tapi lepas tu aku mula menyewa kotai tu sendiri kerana isteri tercinta dah ada bersama. Maka kehidupan cara org bujang mula ku tinggalkan sikit demi sikit . Namun takraw tetap tak aku tinggalkan.

Katil bujang mulalah tukar katil kelamin . Dulu dalam 300-400 ratus dah dapat katil , almari dan meja solek.Tu pun lepas mak itam berdikit2 dalam setahun dua jugak. Sampai sekarang meja solek dan almari tu masih ada lagi kat pondok kami tepi hutan ni, tapi katil dah takda pasal dah patah hehehe

Maklumlah, katil murah . Jangan salah faham pulak hahaha


Macam aku ceritakan sebelum ni, kawasan ni tempat jin bertendang dan bertandak, gajah , babi hutan semua ada dan paling aku tak tahan lipan kat sini masa tu mak datuk, punyalah gemok macam besar ibu jari . Selalulah jugak aku terserempak kat dalam rumah malam2 hari kerana dia merayap ikut bawah pintu .

Nak jadi cerita , suatu malam aku tidur kat atas lantai beralas tikar getah, tetiba aku rasa pedih dan sakit sekali kat bontot. Rupa2nya dia dah masuk rumah dan merayap pulak dalam kain lalu dia gigit pulak kat bontot. Punyalah azab dan seksa malam tu, maka terpaksa aku menahan kesakitan dgn menyapu minyak panas je. Anak kami yg kecil juga pernah kena sekali pada waktu subuh dan pepagi lagi terpaksa kami bawa ke klinik kesihatan kecil berhampiran .

Namun kesakitan dan keperitan masa lalulah yg pernah menjadi bayangan masa silam telah mendewasakan kami untuk terus menghadapi hari2 yang bakal menjelma agar lebih kuat, lebih tabah dan lebih cekal .





Gambaran di bawah bukan bayangan masa silam
dari dulu sampai sekarang mereka menghuni kawasan persekitaran

ni kat belakang pondok tempat tinggal kami tepi hutan
masa balik zohor tadi lepas motong kendengaran bunyi mendengus yg amat kuat
sekumpulan babi hutan tengah bertandak belakang rumah rupanya
sempat keluar hp utk rakamkan pesta mereka



12 ulasan:

  1. Salam pak itam,

    Selamat hari jumaat semoga pak itam dan mak itam berbahagia hendaknya...

    aiseh dekat benor rumah dengan zoo tu hehehe tak der pagor ker ...

    Saya tunggu citer ttg rumah tepi hutan ni lagi...terima kasih berkongsi ceriter pengalaman hidup kepada saya dan kawan2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      rumah tepi hutan ni memacam binatang ada hehehe

      rimau je dah takdak hehehe

      Padam
  2. BH pun nak enter frame hehehe tapi mereka tak ganggu kan.
    dapat juga tengok belaknag rumah pak itam. gambar depan rumah ada?
    bila kesusahan memberi kekuatan untuk mengejar kesenangan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. depa dok bertandak berpesta hehehe

      rumah saya tak ada depan hehehe

      Padam
  3. Assalamualaikum Tuan dan Mak Itam,

    Alhamdullilah, membaca kisah cinta dan pengorbanan adalah seperti mentelaah resepi kehidupan. Mendoakan kebahagian tuan sekeluarga dunia dan akhirat.

    Saya teruja untuk mencari silhouettes moments, garu kepala kejap, bila masa terbaik untuk capture the moment?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      saya juga mendoakan kesejahteraan dan kebahagian buat mieza sekeluarga

      masa terbaik nak capture moments ni adalah pada masa kita panggil "golden Hour" dalam 5-6 minit juga sebelum matahari terbenam di ufuk, pasti kat sana banyak spot menarik utk rakamkan saat2 indah sebegitu.

      kalau dah dapat rakamkan, jangan lupa postkan nanti gambarnya

      Padam
  4. Haa, ada contoh silhouette photos kat sini, terima kasih naa.

    Alamak, cik bab..nampak sayup2 beberapa ekor tu..Dok jauh2 naa, jangan mai dekat, yikes!

    BalasPadam
    Balasan
    1. hadiah buat cikuuuuuuuuu hehehe

      babi hutan ni tak makan saman hahaha

      Padam
  5. haha.. babi hutan sekarang ni dah tak takut dah keluar sengsiang..
    Lawa gambar. Kpah haritu beli filter yang boleh adjust dia punya kegelapan. Mahal pun beli gak. Dah hobi nak buat camno ek..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ni babai hutan tak sekolah hehehe

      kekadang dia main kejar2 sampai ke depan

      minat punya pasal , pejam mata je kak pah

      Padam
  6. wahh cantik ar gambar2 semua ni..=)

    tak pernah lagi tinggal kat suasana kampung yang banyak binatang2 macam tu,.,err,..

    BalasPadam
    Balasan
    1. rumah bapak tepi hutan ni masih dalam suasana kampung lagi

      Padam