WARGA SCP

Selasa, Februari 21, 2012

TJR : CELOTEH PAGI INI


ALHAMDULILLAH

Aku sempat merakamkan beberapa keping foto ketika di sini dengan teknik "long Exposure" atau "slow shutter" . Untuk beberapa keping foto ni makan masa juga . Tapi malas rasanya nak cari subjek atau "point of interest" jauh-jauh.

Maka aku ambil je dari tepi-tepi ni je.

Dalam banyak2 foto gunakan teknik ni, aku memang leka duduk mengadap anjung suite ni yang di bina di atas anak sungai . Air yang mengalir keluar dari kunci airnya ditambah pula dengan setting dalam 30 saat untuk shutternya menjadikan begitu indah untuk dirakamkan.

EXIF DATA
Exposure Time = 30"
F Number = F25
Exposure Program = Shutter priority
ISO Speed Ratings = 200
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2012-02-05 11:11:51
Exposure Bias Value = +0.67EV
Max Aperture Value = F3.73
Metering Mode = Pattern
Focal Length = 24mm
Color Space = sRGB
Scene Type = A directly photographed image
Custom Rendered = Custom process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Auto white balance
Digital Zoom Ratio = 1x
Focal Length In 35mm Film = 36mm
Scene Capture Type = Landscape
Gain Control = None
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Hard

Kelihatan sepasang pasangan mat salleh tua tinggal di suite ini. Dalam perkiraan aku umur mereka dalam masuk 80 han juga berdasar kedutan di leher mereka . Tapi mereka masih lagi aku ibaratkan "loving couple" kerana bisa jalan berpimpinan tangan .

Kalau kita agaknya dah tua2 begitu berpimpinan tangan, pasti anak2 muda cakap yang kita ni orang tua buang tabiat ke apa hehehe

Mungkin kalau di Malaysia agak janggal bagi yang berumur berpimpinan tangan , tapi kalau sesiapa pernah ke dua tanah suci , pasti terjumpa golongan yg agak berumur berjalan berpegangan tangan. Kenapa kalau kat makkah atau madinah , kita tak rasa kekok atau malu , bila balik ke tanah air , kita rasa segan pulak .

Sifat berkasih sayang antara pasangan suami isteri seharusnya sentiasa disemai dan dibaja setiap masa . Nampak remeh . Kalau dulu2 muda2 masa baru kawin tak segan , ni tua2 pulak segan .



Aku tertarik bila baca petikan akhbar baru2 ni tentang Nik Aziz yang setiap kali bila pulang keletihan ke rumah akan tidur di riba isterinya . Sungguh romantik dan aku tergelak sakan pulabila baca katun juga kat akhbar yang isterinya kata kat suaminya bila sang suami nak baring kat riba isterinya" abang aji ni buang tabiat ke " hahaha

Aku kalau baring kat riba mak itam dalam 2-3 jam , mau rebeh hahaha

Bermanja pada yang berhak pada ku tak salah, yang salah ialah bermanja pada bukan yang hak kita ....................

Ok, cukup sekadar celoteh ku hari ni ,
moga yang baik kita boleh ambil sebagai ikhtibar


8 ulasan:

  1. Assamualaikum bapak...

    Rumah tu memang mendamaikan...di TJR juga kan? Bahkan seluruh pemandangan di situ adalah menyenangkan mata memandang, melapangkan dada...beruntunglah sesiapa yang berpeluang menikmatinya..bersama2 pasangan hidup.

    Apa-apa pun didoakan sejahtera dan kasih sayang sentiasa ada pada kehidupan bapak dan mak itam walau dalam apa jua situasi sekali pun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam

      memang mendamaikan, diharapkan kedamaian juga menanti kita bila kembali kepadaNYA.

      Doa saya juga agar LW sejahtera dunia dan akhirat

      insyallah

      Padam
  2. assalamualaikum pak itam,
    cantiknya gambor pemandangan kat situ. pndainya tukang tangkap gambo itew ek..

    lama sungguh tak brpegangan tgn dgn suami..klu brjln pimping tgn anak je..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumslam

      hehehe sebelah pegang tangan anak, sebelah pegang tangan laki hehehe

      Padam
  3. Kena pakai tripod la kan, dah slow shutter gitu? Cantik sungguh, terpegun saya. Terpegun.

    Saya suka tengok elderly couple pegang2 tangan tapi kat Malaysia ni memang bukan kebiasaan begitu. Walaupun jarang nampak tapi memang ada & sangat manis sekali di mata saya. I LIKE :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup, kalau nak buat slow shutter mmg tripod kena pikulah gamaknya, tak boleh goyang sikit pun ,

      saya pun suka tgk

      Padam